Scholen alweer dicht wegens de Mexicaanse griep! - Reisverslag uit Iquitos, Peru van Marielle Pepels - WaarBenJij.nu Scholen alweer dicht wegens de Mexicaanse griep! - Reisverslag uit Iquitos, Peru van Marielle Pepels - WaarBenJij.nu

Scholen alweer dicht wegens de Mexicaanse griep!

Door: Marielle

Blijf op de hoogte en volg Marielle

12 Augustus 2009 | Peru, Iquitos

Ja het blijft dit jaar een ramp op onderwijsgebied. Eerst het water en nu zijn ze weer drie weken dicht geweest voor de griep. Een beslissing van de regering waar eigenlijk niemand achter stond.

Voor ons was het ook balen. Net weer lekker in het ritme op de scholen, de kinderen eindelijk weer een beetje bij, weer alles dicht.
Gelukkig zijn nu alle scholen weer open en zoals het er naar uitziet, zal dat ook zo zijn tot het eind van het jaar. Al kun je dat hier natuurlijk nooit met zekerheid zeggen.
Ik kan jullie wel zeggen dat het lekker gaat op de scholen. De juffen geven aan blij te zijn met onze hulp en je ziet ook dat het onderwijs veranderd. Zo is er op ons advies in San Lucas voor gekozen om een aantal klassen om te gooien. We hebben dit in eerste instantie alleen gedaan voor de tweede klassen. We hadden daar namenlijk een examen afgenomen voor het einde van de eerste klas. De resultaten (op beide scholen trouwens!) waren dramatisch. Kinderen die hun naam nog niet konden schrijven, ontbreken van de automatisering tot 10 bij rekenen, de eenvoudigste woordjes niet kunnen schrijven en simpele zinnen niet kunnen lezen. Op San Lucas schrok de directie zo van de resultaten dat we na veel praten 1 klas hebben gemaakt met ale leerlingen die niet of nauwelijks reageren. De juf die deze kinderen heeft is weer helemaal vanaf begin eerste klas begonnen. Beter voor haar en voor de kinderen. Beter ook voor de andere juffen en kinderen, want die kunnen nu door. Wel hebben wij besloten de tweede klas die zo´n enorme achterstand heeft ook te helpen met materialen en hulp. Want we willen allemaal dat deze kinderen iets gaan leren. En niet dat ze nog jaren (zoals sommige van de kinderen in de klas) in de tweede blijven zitten zonder iets te leren of maar van school gaan!
Datzelfde hebben we dus deze week ook gedaan bij de vier eerste klassen. Kinderen die goed mee kunnen in de ene klas, kinderen die nog wat herhaling nodig hebben in de andere. Een succes volgens de juffen. Want die juf met de grote klas met kinderen die al door kunnen, kan nu ook echt door en hoeft niet meer steeds te wachten en de andere juf werkt op het niveau van de kinderen, waardoor deze kinderen zich veel beter voelen en er niet maar wat bijzitten en gaan klieren.
Ook super dat de directie zo achter ons staat en met ons meedenkt. Dat willen we net. Ze zijn nu ook zelf oplossingen aan het zoeken voor de hogere groepen, want ze willen dat hun leerlingen leren en niet dat ze hun tijd maar wat uitzitten.
Op deze manier ben ik blij (zeg maar gerust mega enthousiast!) dat ik deze school kan en mag helpen en zij blij met wat nieuwe ideeen en hulp.

Jammer dat de directeur van de andere school niet zo is. De docenten wel. Die proberen in hun klassen het niveau van de leerlingen te verbeteren en dat lukt aardig. (er zijn nu al kinderen die meer weten dan de kinderen van de tweede!), maar de directeur......
Een typisch voorbeeld van een directeur die er in de ochtend twee uur is, niets doet en het ook niets interesseerd, maar wel zijn geld vangt. Volgend jaar is dit dus ook geen school waar we mee door gaan. Dan gaan we op zoek naar een grotere school met docenten die willen en met een directie die achter ons staat. (en meer kinderen die we kunnen bereiken!)

Verder hebben we vandaag op de eerste school het officiele samenwerkingsverband getekend. (de andere school volgt later deze week!). Dat gaat nu naar het DREL (officiele onderwijsorgaan hier in Iquitos) en naar de gemeente en als het goed is komen ze dan op de scholen kijken wat we aan het doen zijn. Kan alleen maar goed zijn om wat meer bekendheid te krijgen. En dan maar snel weer eens gaan praten over onze plannen en kijken of zij iets voor ons kunnen betekenen.

Laatste nieuwtje. Ook de lessen op Arco Iris lopen weer. Het was even zoeken naar docenten (vooral mensen die ook blijven komen en niet steeds afbellen of te laat komen!) en kinderen. De tweede klassen zitten nu vol en de eerste klassen half. We blijven kinderen zoeken om die klassen aan te vullen, want het is ook zonde als hier docenten rondlopen met maar een paar kinderen.
De kinderen zijn in elk geval weer erg blij om er (weer) te zijn en komen blij naar binnen stormen.

Nou toch weer een heel bericht.
Volgende keer meer over El Manguaré (onze nieuwe stichting) en de raftrace.(wij peddelen weer mee om geld in te zamelen voor de kinderen en het onderwijs in Iquitos!)

Heel veel liefs Marielle

P.s.: Ik kom in december met Ot en Amber naar Nederland!! Wil iedereen na 2 ½ jaar toch wel weer eens zien, want ik mis jullie toch af en toe wel en wil jullie mijn man en heerlijke dochter voorstellen!

• 12 Augustus 2009 - 17:10

Gerda:

Jeemig wat een verhalen weer! Zou er ooit echt iets veranderen?
    Wat heerlijk dat je met Ot en Amber naar Nederland kunt!!
    Echt super voor je.
    dikke kus!

• 12 Augustus 2009 - 19:14

Yol:

Of was het dochter en heerlijke man??

• 13 Augustus 2009 - 07:52

Anke:

Nos vemos pronto carina!!
    Besote, anke

• 13 Augustus 2009 - 08:46

Rob:

Of was het heerlijke man en dochter??

• 13 Augustus 2009 - 16:16

Martine:

Ha Marielle,
    Wat leuk om te lezen dat het onderwijsproject zo goed loopt nu. Fijn dat de docenten willen meewerken en dat het echt wat oplevert. De keus van de school blijkt dus erg belangrijk te zijn! Wel balen van al die weken zonder school, maar hopelijk blijft het hierbij voor dit jaar.
    De stichting die jullie hebben opgericht vind ik trouwens ook een geweldig initiatief. Jullie gaan precies die dingen doen die heel hard nodig zijn in Iquitos.
    En wat heerlijk dat jullie in december naar Nederland gaan, na 2.5 jaar! Kan me voorstellen dat je daar heel erg naar uitkijkt. Wel lekker koud, in december....

Succes met alles, groetjes, Martine

• 15 Augustus 2009 - 12:08

Anke:

Waar blijft je nieuwe stukje? ;-)
    Plaats 6 op dit moment, dat moet beter kunnen. thanx voor je dagelijkse stem.
    beso, anke

• 21 Augustus 2009 - 14:02

Martijn:

Goed bezig Yelke!
    Kijk er naar uit jullie te zien in december.
    Heel veel liefs, Tijn

• 28 Augustus 2009 - 18:45

Anita Theunissen:

Leuk om weer eens een bericht te lezen, maar word je er niet moedeloos van om steeds weer tegen een muur (van onwil ?!?) aan te lopen. Knap dat je er de moed in houdt. En heel erg leuk dat je met je gezin naar Nederland komt. Veel succes.