Bruiloft en rellen in Bagua - Reisverslag uit Iquitos, Peru van Marielle Pepels - WaarBenJij.nu Bruiloft en rellen in Bagua - Reisverslag uit Iquitos, Peru van Marielle Pepels - WaarBenJij.nu

Bruiloft en rellen in Bagua

Door: Marielle

Blijf op de hoogte en volg Marielle

22 Juni 2009 | Peru, Iquitos


Twee totaal tegenstrijdige dingen.
Allereerst maar het leuke nieuws. 23 mei, onze trouwdag. Het is al weer bijna een maand geleden, maar ligt nog vers in het geheugen. Wij hebben een stralende, zonnige dag gehad en een zeer romantische en heldere avond. Ons huis was prachtig versierd met roze, groene en witte balonnen. De mevrouw van de gemeente kwam een half uur te laat (hoe kan het ook anders in Peru!), want ze was vergeten dat ze nog een bruiloft had. De bruidegom was zeer nerveus en wist van gekkigheid niet waar hij het zoeken moest. (waar hij, als eeuwige vrijgezel, toch wel flink mee gepest is!). Ik heb mijn paarse (toch wel heel erg sexy) jurk tot bijna het eind geheim kunnen houden, maar toen vloog de deur open en zag Ot net een glimp van mijn jurk. Ben aan de arm van mijn mamsie en Amber naar buiten gelopen. De ceremonie ging gelukkig snel, waarna we konden toasten en de openingsdans op het gras (leuk met hakkenschoenen!!) hadden. Na nog een romantische dans samen met Amber was het tijd voor de taart. Die taart en het eten waren erg lekker. De 30 lampionnen maakten het compleet.
Verder mijn dochter die niet wilde slapen tot het eind (nu al dol op feestjes!) en alleen maar bij mama of papa wilde zijn , mijn schoonzusje die er met Amber op onze motor vandoor wilde gaan midden in de nacht zonder iets te zeggen (moest toch kunnen), dronken mannen en een homohuwelijk.
Al met al een superdag.
Iedereen heel erg bedankt voor de gelukwensen, kaarten en cadeautjes. We stellen het zeer op prijs.
Foto´s volgen hier, maar wie de film wil zien met de muziek, kan bij mijn vader of moeder terecht.

Dan nieuws over Bagua, waar veel mensen graag iets van willen weten.
En laat ik wel zeggen, dit is mijn indruk van het geheel, zoals ik het heb meegekregen. Het kan zijn dat niet alles helemaal correct wordt weergegeven, maar ik doe mijn best.
De rellen zijn ontstaan nadat Alan Garcia (de president hier in Peru) en zijn regering, besloten dat er olie uit de grond gehaald zou gaan worden in de gebieden rond Bagua. Op zich niet erg, zou je zegen, maar het ging mis in de communicatie. Er is niet met de mensen die er wonen in overleg gegaan. Ze kregen gewoon zonder meer te horen dat ze daar weg moesten. Mensen die daar al generaties lang wonen. Natuurlijk pikten zij dit niet. Zelfs in de regering zijn er mensen opgestapt omdat ze het stijlloos vonden hoe alles ging. Maar ja daar zetten ze dan gewoon nieuwe mensen voor in de plaats die het er natuurlijk wel mee eens zijn.
Op de dag van de rellen, begin juni, zijn er ik weet niet hoeveel agenten naar het gebied gestuurd. Met de duidelijke instructies van meneer Garcia tot schieten. Op het moment dat de lokale bevolking en de politie bij elkaar kwamen is er nog een woordvoerder naar voren gestapt om te gaan praten met de politie. En daar is het mis gegaan. Deze man is meteen doodgeschoten. En toen zijn de rellen gigantisch uit de hand gelopen. Ik heb de beelden gezien en het was echt afschuwelijk. Er zijn vele onschuldige mensen vermoord. Zowel agenten, die gewoon het bevel moesten volgen, maar dat vaak ook niet wilden, als burgers. Op de beelden zag je zelfs een vader met zijn kind in zijn armen liggen. Vreselijk.
En de regering praatte daarna alleen maar over de arme agenten, maar over de bijna 200 vermiste mensen praat men niet.
De rust is nu weer een beetje teruggekeerd, maar het zal denk ik nog niet zijn afgelopen.
Hier in Iquitos merken we er weinig van. Er zijn 2 terechte stakingen geweest en iedereen leeft mee en is het met de mensen eens. We zullen zien hoe dit gaat aflopen

Verder is het water weer flink gezakt en ben ik dus weer flink aan het werk op beide scholen. Daarover volgende keer meer.

Liefs Marielle


  • 22 Juni 2009 - 22:16

    Heleen:

    Wat fijn dat jullie zo'n geweldige dag hebben gehad! Leuk om veel foto's van jullie te zien, mooi hoor!
    En wat is Amber al een grote meid zeg! Geweldige foto, die waar ze staat op dr ernie-slofjes, en ook van die leuke kuiltjes! Superleuk.
    Veel succes weer op de scholen, ben wel benieuwd hoe t daar nu gaat.. ennuh groetjes daar aan iedereen!

    Liefs, Heleen

  • 23 Juni 2009 - 01:20

    Martine:

    Ha Marielle,
    Wat leuk weer even wat van je te lezen en wat foto'tjes te zien! Zo te zien was jullie trouwfeest erg geslaagd, super! Amber is ook alweer veranderd zeg. Wel zielig, zo ziek als ze was, gelukkig is ze er weer helemaal bovenop.
    Enne... ik ben nog steeds van plan je weer eens te bellen (echt!).

    Groetjes,
    Martine

  • 23 Juni 2009 - 03:02

    Doris En Simon :

    He Ot en Marielle en Amber!

    Heel veel geluk samen, de foto´s zien er goed uit. Amber is enorm en ze staat! Dat wisten jullie natuurlijk al, maar ik niet.

    Nogmaals heel veel geluk en groetjes!

    Dorien

  • 23 Juni 2009 - 11:37

    Ria C.:

    Hoi Mariëlle, leuke foto's, hoezo sexy jurk? Maar moet een reuze feest geweest zijn. Groot is Amber alweer zeg!
    Wat een drama in Bagua. Heb op een zeer gedetailleerde kaart van Loreto gezocht maar kon het niet vinden. Is het ver van Iquitos? Hier wijdde de krant er zelfs een hele pagina aan. Die García blijft een wanhoop. Onbegrijpelijk dat men hemvoor de tweede keer heeft verkozen. Hopelijk wordt het voor de Amazone bewoners een goede afloop.
    We konden hier via internet onze stem geven om de Indiaanse bevolking te steunen. Oerwoud moet oerwoud blijven!
    Abrazo, Ria.

  • 23 Juni 2009 - 15:23

    Mam:

    Ik was erbij, dus geen commentaar. Mis jullie en wil jullie hier naar toe hebben. Wie spaart er mee???
    Erger vind ik het voor de mensen van Bagua. Ik hoop dat de wereld zich hier mee gaat bemoeien, zodat de mensen kunnen blijven. Pakje is vandaag verzonden, 6 tot 10 werkdagen wachten. Kus voor jullie drieën.

  • 24 Juni 2009 - 16:47

    Anke:

    Hi meissie,

    dikke kussen. Foto's blijven top! Ga je snel weer bellen en bijkletsen!! Geniet van amber en ot en doe hun een dikke knuffel geven, ook aan je lieve buurtjes in de tuin!!

    xxx anke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marielle

Hallo allemaal, Hier het eerste begin van mijn site. Ik vertrek 31 juli voor een jaar naar Peru om daar vrijwilligerswerk te gaan doen en te gaan reizen. Nu is het nog allemaal vaag en ik moet nog 1000 dingen regelen.Maar beetje bij beetje komt het allemaal. Hier ook even een link naar de site van het weeshuis: www.kinderhuisarcoiris.nl groetjes Marielle

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 274
Totaal aantal bezoekers 218636

Voorgaande reizen:

31 Juli 2006 - 01 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: