Omslag in het onderwijsproject. - Reisverslag uit Iquitos, Peru van Marielle Pepels - WaarBenJij.nu Omslag in het onderwijsproject. - Reisverslag uit Iquitos, Peru van Marielle Pepels - WaarBenJij.nu

Omslag in het onderwijsproject.

Door: Marielle

Blijf op de hoogte en volg Marielle

13 April 2009 | Peru, Iquitos

Na mijn laatste berichtje over alle ontwikkelingen in onderwijsland en ons project is er vanalles gebeurd. Zal proberen (echt waar!) kort en bondig alles te vertellen.
Slechte nieuws is dat Melvin Jones dus echt afgehaakt is. De docenten wilden meer geld en de directrice had ook niet echt de interesse om met ons door te gaan. Dat was balen...tenminste voor 1 dag.......De dag erna ben ik naar San Lucas gegaan. Een school waar ik samen met Jos en Dennis (toelichting volgt hieronder!!) een keer binnen ben gelopen en waar de directeur zelf om hulp vroeg om het onderwijs op zijn school te verbeteren. Hij was erg blij met mijn aanbod en wat blijkt.....er zijn wel veel meer scholen die interesse hebben in wat wij te bieden hebben. En niet alleen dat....ze werken ook in alles mee om het allemaal te laten lopen voor mij en voor hun docenten. Zo’n verademing om samen te kunnen werken met een school aan het verbeteren van het onderwijs. Al denk ik ook dat ik er nu ook anders in sta dan vorig jaar. Ik weet veel duidelijker wat ik wel en niet wil en omdat ik nu weet dat er meerdere scholen interesse hebben stel ik ook veel meer eisen aan een school. Dat maakt het ook weer anders..

Sinds twee weken begeleid ik samen met 3 capacitadores de docenten (2 in de ochtend en 2 in de middag) van de eerste klassen van San Lucas. Vier keer in de week helpen we mee in hun klassen (in de ochtenduren met hulp van de vrijwilligers) en de vrijdag verzorgen wij een training voor de docenten. Het is echt hartstikke leuk en zinvol om te doen. Ik ben nu nog vooral bezig om samen met hun de klassen te organiseren. Voor ons normale dingen als: kinderen zitten op vaste plaatsen, wachten tot het stil is, hoe deel je materialen handig uit, hoe kun je een les interessanter maken, etc. (want ook hier zie je dat veel docenten dat vaak niet weten).
Daarnaast komen wij met een een taalboek en een rekenboek voor alle kinderen. Dat boek helpt zowel de docent als de kinderen, want er zijn gewoon geen materialen op de scholen (en de staatsboeken die er soms wel zijn, zijn echt zo enorm slecht dat je er ook weinig mee kunt!). Je kunt van de ouders ook niet verwachten dat ze zo’n boek wel even betalen, want meestal is er weinig geld. (en het schoolgeld, uniform, schoolspullen, als potloden, papier, gum, schriften, etc, kosten al meer dan genoeg, heb ik ontdekt!).
Verder is onze hulp in de klassen heel erg prettig voor de docenten. Ze hebben allemaal zo’n 40 kinderen in de klas en meer als de helft daarvan is nog nooit naar school geweest. (en stimulatie thuis is er in veel gevallen niet!) Je hebt als docent zijnde je handen vol.
Volgende week ga ik samen met één van de capacitadores op een tweede school beginnen, waar we met nog 2 docenten aan de slag gaan.

Dus je ziet....soms denk je dat het allemaal mis gaat......maar blijkt het uiteindelijk beter dan verwacht te gaan. Ik ben in elk geval blij met de ontwikkelingen.

Jos en Dennis: Zijn twee vrienden die sinds afglopen jaar een project in Iquitos hebben, waarbij ze kinderen zoeken die niet (meer) naar school gaan. Deze kinderen worden door lokale docenten in een half jaar klaargestoomd om in te kunnen stromen/terug te keren op school. Voor meer info: www.josdennis.nl
In 2010 keren zij terug naar Nederland en zal ik hun project gaan overnemen. Dan krijg je in onze ogen een geweldige combinatie. Kinderen die niet naar school gaan helpen om in te stromen en daarnaast het onderwijs dat ze krijgen verbeteren!

Over alle toekomstplannen en ontwikkelingen volgt later meer.
Heel veel liefs Marielle

  • 13 April 2009 - 15:32

    Martine:

    Ha Marielle,
    Dat klinkt goed allemaal! Fijn om met een school samen te kunnen werken die wél echt geïnteresseerd zijn. Dat werkt toch een stuk prettiger. En wat leuk dat je van plan bent het project van Jos en Dennis over te nemen. Ben benieuwd naar je verdere toekomstplannen.
    Even over ons: wij vertrekken vrijdag naar Lima en zaterdag naar Nederland. En vanavond ga ik nog een les geven op een private universtiteit hier, over de economie van Nederland! Moet ik nu snel nog even voorbereiden...
    Liefs,
    Martine

  • 13 April 2009 - 16:38

    Floor:

    Hey Marielle, wat klinkt dat toch weer super! ik denk dat jullie werk echt langetermijn-hulp is. Toppie!
    Kus, ook aan Ot en de kleine :) xx

  • 13 April 2009 - 20:10

    Ineke Elzinga:

    Boeiend, de mogelijkheden die zich nu weer openen. Heel vel succes ermee en groetjes, Ineke

  • 14 April 2009 - 22:50

    Gerda:

    Ik heb er alle vertouwen in dat je er een geweldig project van maakt. Het verdient het in elk geval wel!
    dikke kus

  • 15 April 2009 - 14:56

    Martijn:

    Goed bezig Mariëlle!!!Succes met het verdere verloop van jullie project. Heel veel liefs uit Heerlen, Martijn

  • 16 April 2009 - 21:03

    Anke:

    Hola tiburon ballena ;-)

    grapje grapje!! bedacht me net dat het alweer bijna een half jaar geleden was dat ik je nog zo mocht noemen.
    De plannen zijn echt geweldig!! Net als wat floor zegt, duidelijk lange termijn! kan niet wachten om deze kinderen over 10 jaar aan de slag te zien gaan. En nu een school die gewoon mee werkt, de wonderen zijn de wereld nog niet uit, nu wel even kijken voor hoe lang ze dit volhouden haha (opnieuw een grapje!)
    Dikke kus voor ot en amber en spreken elkaar snel weer.

    Besote, anke

  • 19 April 2009 - 12:53

    Math Lemmens:

    Hoi Marielle,

    De vastenaktie is afgelopen en heeft het leuke bedrag van bijna 400 euro opgebracht
    Nu nog een verzoekje.
    Wil je een stukje schrijven voor ons infoblad waarin je aangeeft wat je met het geld wilt doen.
    Kun je me ook nog eens je bankrekeningnummer doorgeven zodat ik zeker weet dat het ook bij jouw terecht komt.
    Groetjes,
    Math

  • 25 April 2009 - 07:27

    Tineke Van De Graaff:


    Geweldig!! Lekker doorgaan. Knuffel van Marco en Tineke

  • 12 Mei 2009 - 17:46

    Math Lemmens:

    Hoi Mariëlle,
    Hopenlijk valt de wateroverlast mee en zal het zich snel terugtrekken.
    Ik heb nog een vraagje voor je. Een ouder heeft het volgende aangeboden:
    We hebben nog een stapel (z.g.a.n.) klappers, gelineerde bloknotes, heel veel (nieuwe) pennen etc. te geef.Kun je hier iets mee? Of worden de verzendkosten dan veel te hoog?
    Laat maar weten wat je eventueel kunt gebruiken.
    Kan dan dit vermelden in ons infoblad en wie weet wat daar dan van komt.
    Hoi je taai en veel sterkte met de wateroverlast.
    Hoi je,
    Math

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marielle

Hallo allemaal, Hier het eerste begin van mijn site. Ik vertrek 31 juli voor een jaar naar Peru om daar vrijwilligerswerk te gaan doen en te gaan reizen. Nu is het nog allemaal vaag en ik moet nog 1000 dingen regelen.Maar beetje bij beetje komt het allemaal. Hier ook even een link naar de site van het weeshuis: www.kinderhuisarcoiris.nl groetjes Marielle

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 171
Totaal aantal bezoekers 218570

Voorgaande reizen:

31 Juli 2006 - 01 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: