Iquitos onder water/ scholen dicht. - Reisverslag uit Iquitos, Peru van Marielle Pepels - WaarBenJij.nu Iquitos onder water/ scholen dicht. - Reisverslag uit Iquitos, Peru van Marielle Pepels - WaarBenJij.nu

Iquitos onder water/ scholen dicht.

Door: Marielle

Blijf op de hoogte en volg Marielle

28 April 2009 | Peru, Iquitos

Hola allemaal,

Een berichtje uit een wel heel erg regenachtig Iquitos. Er valt momenteel zo veel regen dat de noodtoestand in sommige gebieden al is uitgeroepen. Er zijn wijken die finaal onder water staan. Huizen lopen onder, mensen moeten andere woonruimte zoeken en scholen gaan dicht. En het water staat nog niet eens op zijn hoogst. Komende maand zal het water blijven stijgen.
Eén van onze scholen: San Lucas, heeft daarom ook besloten dat de school voorlopig dichtgaat. Afgelopen weekend is er namenlijk een kind verdronken en een aantal kinderen van school zijn ook al in het water gevallen. De directeur vindt het daarom niet verantwoord om de school open te houden, want dan zijn er altijd kinderen van afgelegen gebieden die proberen om toch naar school te komen. Die kinderen moeten dan over glibberige smalle bruggetjes komen en dat is levensgevaarlijk. Vandaar het besluit van de directeur om de school dicht te doen. Een wijs besluit, al is het ook wel heel moeilijk. Want op deze manier raken de kinderen nog verder achter op het programma. En er zijn al zo veel kinderen met achterstanden en leerproblemen. De juffen maken zich terecht zorgen. Gelukkig hebben we vandaag een gesprek met de directeur gehad over dit probleem. Hij onderkent het en heeft ons zeker één extra juf toegezegd die met de zwakste kinderen apart gaat werken. Nu nog een plekje vinden waar dat kan, want de school zit overvol. Waarschijnlijk hun bieb, al is die ook niet zo groot. Maar in elk geval is er hulp in aantocht. Ook fijn dat deze directeur zo mee werkt. Ik hoef het maar aan te geven en hij regelt het.
Nu nog kijken of er geld is om deze kinderen extra oefenboekjes te geven die iets makkelijker zijn en veel herhalen, zodat ook zij de kans hebben op een goede basis en met zelfvertrouwen.

Nu maar hopen dat de school niet te lang dicht hoeft en dat het water snel gaat zakken. Al begint dan deel twee van het probleem. Dit hoge water brengt vele ziektes met zich mee. En dat natuurlijk weer net in de wijken, waar de ellende al zo groot is en de mensen al geen geld hebben voor goede voeding of hulp.
Het is te hopen dat dat niet uit de hand zal lopen en dat alle kinderen weer snel en gezond op school zitten.

Ons huis houdt het gelukkig droog. De tuin staat af en toe vol water, maar het zakt ook weer snel. Dus dat is mooi meegenomen.
Volgende keer meer persoonlijker nieuws. Goed nieuws!!

Liefs Marielle

• 28 April 2009 - 16:56

Gerda:

Ik ben ervan overtuigt dat het een goed programma is. Voor mij betekende dit dus dat ik mijn laatste schooldag heb gehad...
    Veel succes de komende tijd!
    xxx

• 28 April 2009 - 21:56

Roel:

Ellendige situatie hoor. Ze hebben het al zo moeilijk en dan dit ook nog. Daarbij moeten de ouders 's ochtends wel over die bruggetjes om te werken en dan nog meer kinderen zonder verzorging cq bewaking achter te laten. Er lijkt geen goede oplossing te zijn.

• 29 April 2009 - 03:04

Dorien:

He Marielle!

Wat een gedoe, net nu ze zo lekker bezig waren. Want eerlijk is eerlijk, deze juffen willen wel en doen hard hun best! Rot dat je geen idee hebt van hoe de kinderen nu gaan. Het ene kind zal thuis misschien nog verder oefenen en het andere helemaal niet. Grote verschillen! Ik ben trouwens heel benieuwd hoe de ouders gaan reageren op de verschillende klassen tegen de tijd dat de school weer open is. Vooral de moederjuf...

Succes en groetjes aan Ot en het babymensje!

• 29 April 2009 - 18:56

Anke:

Hi Marielle,
    ja hier kan ook jij niet tegen op! Vervelend zeker omdat het in NL de 1 van de warmste april maanden is geweest! Doe de groetjes aan de kids en aan Ot en Amber.
    Besote y abrazo, Anke