Ons onderwijsproject. - Reisverslag uit Iquitos, Peru van Marielle Pepels - WaarBenJij.nu Ons onderwijsproject. - Reisverslag uit Iquitos, Peru van Marielle Pepels - WaarBenJij.nu

Ons onderwijsproject.

Door: Mariëlle

Blijf op de hoogte en volg Marielle

07 Februari 2008 | Peru, Iquitos

Hola allemaal,

Zoals beloofd een stukje over ons nieuwe project. Heb er al vaak kort iets over gezegd, maar nooit echt heel duidelijk. Dus het lijkt me wel handig om het eens goed te vertellen, zodat jullie weten wat die gekke limburgse daar allemaal aan het uitspoken is in Iquitos.

Heb al vaak gepraat over het bedroevende niveau van het onderwijs hier. Dat is dus ook de reden waarom we hier twee jaar geleden begonnen zijn met huiswerkklassen. Dat begon heel klein. Er was vooral aandacht voor de eerste klassers en de nana´s zaten met enorme grote groepen.
Beetje bij beetje zijn die huiswerklessen profecioneler geworden. Kleinere groepen, reken/taal boeken, ondersteunende materialen, leesboeken, speelgoed, computers, nana´s en vrijwilligers die weten waar ze mee bezig zijn.
Gevolg daarvan was dat we onze kinderen echt met sprongen vooruit zagen gaan. Kinderen zonder zelfvertrouwen, die opeens vertrouwen in zichzelf kregen, omdat ze alsmaar hoorden dat ze het konden, kinderen die met plezier naar school gingen en gaan en kinderen die tot de beteren van de klas behoren. En dat op een jaar tijd.
Wij vonden deze vooruitgang zo geweldig dat we besloten dat we hier meer mee wilden. Niet alleen voor onze kinderen maar voor meer kinderen. Vandaar het nieuwe project waar we de komende twee jaar mee aan de slag gaan.
In het kort:
Komende jaar gaan de lessen op Arco Iris gewoon door voor alle kinderen. Omdat het zo goed gaat hoeven we ons niet meer alleen op taal en rekenen te concentreren, maar kunnen we aan de slag met allerlei projecten, zoals engels, aardrijkskunde, natuurkunde, leesbevordering (kinderen aan het lezen krijgen), etc.
Daarnaast stromen er zo´n 40 kinderen van buiten (dus uit de buurt waar Arco Iris ligt) in. Allemaal uit de eerste en tweede klas. Dit zijn allemaal kinderen die op Melvin Jones (school waar onze kinderen heen gaan) zitten en merendeels kinderen die problemen hebben met leren.
Zij gaan hier op Arco Iris werken in ons nieuwe schoolgebouwtje ( ja er wordt druk gebouwd hier!) samen met onze eigen kinderen van de eerste en tweede klas.
Deze kinderen krijgen allemaal les van vier docenten van dezelfde basisschool en vier Nederlandse vrijwilligers. En die docenten zitten hier niet alleen om les te geven. Komende weken ga ik met die docenten aan de slag om ze voor te bereiden op het werken hier, want dat is heel anders dan hoe ze gewend zijn te werken. Ze moeten leren omgaan met onze materialen, we gaan zelf materialen maken, ze krijgen inzicht in onze boekjes, krijgen les over hoe je rekenen kunt automatiseren, en welke strategieën er zijn, wat je kunt doen met kinderen die niet mee kunnen, etc.
Zo slaan we dus twee vliegen in één klap. Zij helpen onze kinderen en de kinderen van buiten en wij zorgen (hopen we!) dat de docenten vanalles bijleren en hopen zo het lesniveau van de docenten wat hoger te krijgen.
Maar dit is nog niet alles. Als hier alles goed loopt en wij het gevoel hebben dat de docenten er klaar voor zijn, dan gaan we met de vrijwilligers en alle materialen instromen op school. Drie keer per week gaan we twee uur helpen met taal, lezen en rekenen (met behulp van onze boekjes). Op deze manier bereiken we dus ook al die andere kinderen in de klas die niet instromen in ons project. Dus dat betekent dat ongeveer 100 kinderen extra profiteren van onze hulp.

De afgelopen tijd zijn we dus heel erg bezig geweest met het voorbereiden van alles. Boekjes maken, vertalen, knippen en plakken, kopieëren, gesprekken voeren met docenten en met de directrice, matrialen laten maken en verzamelen, alles in de computer zetten en ga zo maar door.
Het was erg druk en iedere keer dat ik dacht dat ik er bijna was, kwam er weer iets nieuws op de proppen. Ook zijn we al tegen heel wat problemen aangelopen. Vooral met de docenten en hun niet altijd duidelijk kunnen zijn en afspraken niet nakomen.
Maar .....we zijn er nu wel helemaal klaar voor. Alles is er, iedereen doet mee en ik heb er heel veel zin in.

We hopen natuurlijk dat dit alles net zo´n succes wordt, als het met onze kinderen is geweest. Dat we volgend jaar terugblikken op en geslaagd project, dat we kinderen hebben die goed vooruit gaan, docenten hebben die veel bij leren en enthousiast zijn en dat we er een oficieel iets van kunnen gaan maken en kunnen gaan uitbreiden.
Maar ja, we gaan er eerst meer eens gewoon aan beginnen en alle opstartproblemen overwinnen.

Liefs Yelke

P.s. Tevens kunnen jullie hierbij de foto´s van carnaval en van onze nieuwe materialen bekijken

  • 07 Februari 2008 - 22:12

    Floor:

    waaa ik ben te snel, de foto's staan er nog niet op. Maar ik kan niet wachten om te zien hoe het er nu uit ziet! Zijn alle kids al terug? Heel veel succes jullie met alle bezigheden, ik vind jullie super! :) Als ik nog iets kan doen vanuit de verte, stuur het maar via de mail! Heb toch tijd zat! :) Dikke kus!

  • 08 Februari 2008 - 10:34

    Mam:

    Succes met de start van jullie project.
    Stuur nog wat foto's van de bouw, want daat ben ik wel benieuwd naar. Het is zo anders nu ik weet hoe het er op Arco Iris uitziet. Ik zou zo op het vliegtuig stappen om even daar te zijn. Mis jou en de kinderen wel.
    Geniet ervan, knuffel, mam

  • 08 Februari 2008 - 11:26

    Erik:

    Hee Marielle,
    Volgens mij kan je gewoon je eigen onderwijsrichting in Peru gaan opzetten. De Pepelscholen. Hoe is de samenwerking met de plaatselijke basisschool? Zijn die niet een beetje jaloers?

  • 08 Februari 2008 - 15:33

    Martine:

    He, dat klinkt goed allemaal zeg! Ik moet maar snel weer een keertje komen kijken... Of zijn jullie de hele dag druk bezig?
    Succes ermee!

  • 08 Februari 2008 - 23:13

    Anke:

    Hi marielle,
    jeetje wat klinkt het toch goed als ik het zo lees, eens even kijken wat we er straks van gaan bakken. Heb er zin in!!
    Dikke kus, anke

  • 09 Februari 2008 - 00:02

    Yol:

    leuk en duidelijk stukje geworden ... let´s go and make a diference!

  • 13 Februari 2008 - 14:18

    Rieke:

    hee lieve mariel!

    whahah hoe vieren jullie daar carnaval??! hihi jammer heb ik weer gemist..
    wat leuk ook al dat nieuwe speelgoed! echt heel leuk:D wat zou ik graag nog wat meer komen brengen..
    en dat schooltje ziet er ook niet slecht uit hoor! sjonge jullie hebben het maar druk daar geloof ik;) ik kan dat nu inmiddels ook weer zeggen (in tegenstelling tot bepaalde andere baanzoekende personen), ik zit namelijk weer op school!:P

    heel veel liefs van my voor iedereen daar!
    grande abrazo!

  • 18 Februari 2008 - 21:21

    Rica En Ans:

    Hallo Yelke,
    Geweldig wat jullie daar allemaal klaar krijgen daar moet je toch wel een heel goed gevoel aan over houden hè meid.
    Toy, toy, toy met jullie nieuwe project en de nieuwe school.
    Hartegroet voor jou en allen die je daar lief zijn van Rica, Ans en het pOOtje van Luca

  • 19 Februari 2008 - 13:51

    Kallen:

    heey juffrouw marielle hoe is het bij arcoiris ik denk heel leuk he?
    de groetjes van mij en mijn vrienden aan de kinderen

  • 19 Februari 2008 - 13:51

    Kallen:

    heey juffrouw marielle hoe is het bij arcoiris ik denk heel leuk he?
    de groetjes van mij en mijn vrienden aan de kinderen

  • 19 Februari 2008 - 14:58

    Mylène:

    hey juf Marielle,

    net zoals kallen al zei.
    Veel plezier.
    Ik ben erg geintereseerd in Peru en zeker in het kinderhuisarcoiris.
    En jullie vieren carnaval daar.
    Dat wist ik niet maar het lijkt me wel leuk.
    :p HEEL VEEL PLEZIER!!!

  • 19 Februari 2008 - 16:00

    Mylène:

    hallo,

    ik heb de foto's eens beken.
    ze zijn heel mooi.
    ik zou het zelf ook wel allemaal mee willen maken.

  • 12 Maart 2008 - 22:46

    Tim:

    Hey Marielle,
    Het is een tijdje geleden maar ik denk nog vaak genoeg aan iedereen daar. Ik heb het wel druk hier in Colombia hoewel af en toe ook met minder belangrijke zaken. Wat leuk toch die kids he? Graag zou ik binnenkort een keertje langskomen...
    liefs, Tim

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marielle

Hallo allemaal, Hier het eerste begin van mijn site. Ik vertrek 31 juli voor een jaar naar Peru om daar vrijwilligerswerk te gaan doen en te gaan reizen. Nu is het nog allemaal vaag en ik moet nog 1000 dingen regelen.Maar beetje bij beetje komt het allemaal. Hier ook even een link naar de site van het weeshuis: www.kinderhuisarcoiris.nl groetjes Marielle

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 131
Totaal aantal bezoekers 218588

Voorgaande reizen:

31 Juli 2006 - 01 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: