Onderwijsproject deel 2 - Reisverslag uit Iquitos, Peru van Marielle Pepels - WaarBenJij.nu Onderwijsproject deel 2 - Reisverslag uit Iquitos, Peru van Marielle Pepels - WaarBenJij.nu

Onderwijsproject deel 2

Door: Mariëlle

Blijf op de hoogte en volg Marielle

14 Maart 2008 | Peru, Iquitos

Zoals ik al eerder aangaf, zou ik nog een vervolg schrijven op ons onderwijsproject.
En dat is wel nodig ook. Want je kunt alles zo goed voorbereiden en alle plannen uitgedacht hebben........het gaat toch nooit zoals je wilt.
Zo dus ook met ons onderwijsproject. We waren zo blij met onze vier docenten en met de bouw van ons schooltje. Alles ging prima. Tot.....
We te horen kregen dat twee van onze docenten die geen vaste aanstelling hebben, misschien niet op school zouden beginnen. De regering wil namenlijk iets doen aan het zeer belabberde niveau van de docenten in Peru. Prima initiatief, zou je zeggen, maar de manier waarop is niet helemaal logisch. Ze zijn namenlijk met allemaal verschillende dingen bezig en niets loopt echt perfect. Vorig jaar is er een examen afgenomen onder alle docenten. Daarop scoorde 15 % van de docenten van Iquitos voldoende. Daar zou dus een vervolg op komen, maar daar hebben we niets meer van gehoord. Zelfs de docenten weten niet hoe ze dat examen hebbben gemaakt.
Nu wilden ze opeens gaan kijken naar de eindscore van hun lerarenopleiding. Als de lager dan 14 was (ze gaan hier tot 20!), mochten ze geen vaste aanstelling krijgen. Dit slaat nergens op, want voor sommige docenten is dat examen al meer als 20 jaar gelden en sommigen doen het nu dus hartstikke goed.
Eind van het liedje was dat alle docenten die geen vaste aanstelling hebben, afgelopen zondag een examen hebben gedaan. Als ze dat examen heel goed gedaan hebben, mogen ze een vaste aanstelling krijgen, mits ze het examen van hun school ook halen.
Van de ene kant prima, maar van de andere kant zijn er ook heel veel mensen met een vaste aanstelling, die nog nooit een lerarenopleiding gevolgd hebben en die geen 6 + 7 kunnen optellen. Daar wordt niet naar gekeken. Ook kun je je afvragen hoe eerlijk het nakijken van die examens gaat. Iedereen is hier omkoopbaar, als je maar veel geld hebt.
Maar ja, twee van onze docenten, zitten dus heel erg in spanning voor de uitslag. (en wij natuurlijk ook!). Als ze dit examen niet zouden halen, kunnen ze voorlopig niet op school beginnen, al komt er dan nog een vervolg examen om toch nog (zonder vast contract) op school te kunnen beginnen.
Het rare is ook dat ze alleen kijken naar de theorie en niet, hoe de docenten in de praktijk zijn. Terwijl me dat ook wel erg belangrijk lijkt.
Het vreemde is ook dat ze dat examen afgelopen zondag hebben gedaan. 1 dag voordat de scholen beginnen. Dus beginnen alle scholen met veel te weinig docenten en zitten er docenten met meer dan 70 kinderen 1 een klas. Planning???

Ik ben ondertussen toch al met de docenten aan de slag gegaan. Ze zijn elke dag 1 uur met de kinderen bezig en 1 uur met mij. We zijn bezig met het werken in de werkboekjes van de kinderen, leerspelletjes aan het spelen, computerprogramma´s aan het bekijken, materialen aan het bekijken, aan het praten over leerkrachtgedrag, automatisering van rekenen, het leren lezen en het belang van voorlezen en allerlei sociaal emotionele onderwerpen. Het is leuk om te zien hoe enthousiast ze zijn over alles en hoe goed ze mee doen. Ze zijn gewoon helemaal niet gewend om met materialen te werken, want op school hebben ze gewoon niets. Geen boeken, geen materialen geen kopieerapparaat, niets! Lastig lesgeven als je niets in je klas hebt.

Alleen Robert (1 van de docenten) is om persoonlijke redenen gestopt. Dus nu moeten we op zoek naar een vierde docent. Maar we wachten maar even af, totdat we meer zekerheid hebben over wie er allemaal op school aan de slag gaan.

Verder is ons gebouw nu klaar. We hebben zelfs al een naam. Omdat onze vloer zo heel blauw was, hebben we besloten de naam (en het thema) el oceano te kiezen. Juan Pedro (één van onze ex kinderen die erg goed kan schilderen), is nu alle muren in dat thema aan het beschilderen. (met dank aan de sponsers van Anke!!). Het ziet er echt supermooi uit. Ook van binnen hebben we nu alle meubels staan. Alleen moeten sommigen nog geschilderd, dus we kunnen nog niet inruimen. Volgende week dan maar.

Als we zekerheid hebben over de docenten kunnen we ook de kinderen voor ons project gaan benaderen. We krijgen via de docenten de namen van de kinderen met de grootste problemen door. Als de ouders accord gaan en we een datum hebben kunnen we aan de slag!!!!
Beetje later dan gedacht, maar ja....het blijft Peru!

Nou dat was weer genog voor vandaag.
Dikke kus Yelke

Ohw enne: met mij gaat het allemaal goed hoor!!

• 14 Maart 2008 - 18:06

Anke:

Hey marielle,

komt wel goed joh, niet te veel drukte maken... bljft idd Peru. Maar het schooolgebouw ;-) ziet er fantastisch uit!! Heb nog geposeerd voor de zeemeermin, zie je het?!

Beso, anke

• 15 Maart 2008 - 11:31

Floor:

WOOOOW wat ziet dat er mooi uit allemaal!!!!! En leuk om zo'n gedetailleerd verhaal te lezen over hoe het gaat! En idd, komt allemaal goed met de leraren en kids. I'm sure! You do great! xx

• 15 Maart 2008 - 15:49

Ria Cooiman:

Jee Mariëlle wat is dat leuk geworden.JP heeft erg z'n best gedaan! Leuke foto's!
    Wat betreft het onderwijsproject: je geduld wordt in Iquitos wel heel erg op de proef gesteld hè? Maar als we volgend jaar maart weer komen draait alles vast op volle toeren! (grapje).
    abrazo, Ria.

• 16 Maart 2008 - 14:07

Anita Theunissen:

Hoe ging het ook al weer?:"geduld is een schone zaak?" Blijkbaar is het Peruaans geduld iets anders dan het Limburgse! Maar het schoolgebouw ziet er prachtig uit.
    Veel succes.

• 17 Maart 2008 - 08:03

Huub Beckers:

Hoi Mariëlle,

met een dosis trots en ontzag lees ik je stukjes over je werk in Peru. Ik herken in je opmerkingen veel van je passie voor wat je aan het doen bent. Het lijkt nu even tegen te zitten, maar kijk eens terug naar wat je hebt bereikt in een relatief korte periode.
    Jouw aanwezigheid betekent een groot verschil voor de kinderen die onder jouw zorg zijn.
    Groeten van een trotse (oud-?) collega

• 17 Maart 2008 - 14:29

Martine:

Wauw, mooi geworden zeg! Meteen de mooiste school van Iquitos, haha. Jammer dat ik het niet meer 'live' heb gezien. Heel erg veel succes dit jaar, en ik hoop dat alles op z'n pootjes terecht zal komen.

Groeten uit heerlijk koel Nederland :)

Martine

• 18 Maart 2008 - 15:12

Rob:

Heej zusje wat een prachtig gebouw, daar zou ik me meteen thuis voelen :D Goed gedaan hoor! xxx

• 02 April 2008 - 14:12

Tineke Van De Graaff:

Hoi Marielle,
    Het schoolgebouw ziet er geweldig uit. Je kan er gelukkig toch al gebruik van maken en lekker doorgaan met je goede ideeen. De rest moet zich aanpassen aan het tempo en het leven in de jungla. Sterkte en een dikke kus van Marco en Tineke