Pubertijd en hormonen. - Reisverslag uit Iquitos, Peru van Marielle Pepels - WaarBenJij.nu Pubertijd en hormonen. - Reisverslag uit Iquitos, Peru van Marielle Pepels - WaarBenJij.nu

Pubertijd en hormonen.

Door: Marielle

Blijf op de hoogte en volg Marielle

17 Juli 2010 | Peru, Iquitos

Lieve allemaal,

Jemig ik kom er net achter dat ik echt al heel lang niets meer van me heb laten horen. Ondertussen ben ik al lang niet meer pril zwanger (zoals ik in mijn laatste bericht schreef), maar ben ik rond en gezond en weten we zelfs al dat we er nog een schattige dochter erbij gaan krijgen. We wilden het eigenlijk niet weten, maar de verloskundige zag het zo snel en zo duidelijk dat ze ons te snel af was. En eerlijk is eerlijk...toen we hoorden dat we nog een dochter zouden krijgen konden we elkaar alleen maar met waterige oogjes en een big smile aanstaren.
Verder zal ik nu even niets over El Manguaré vertellen, (hoewel ik er uren over kan kletsen), want de nieuwsbrief is bijna klaar en ik denk dat die wel voor zichzelf spreekt. Ik zal hem zo snel mogelijk naar iedereen doorsturen. Ik wil alleen even kwijt dat we ontzettend blij zijn, met hoe het gaat. En dan hebben we het over hier in Iquitos, maar ook over alle hulp vanuit Nederland. Thanks!!

Sinds kort ken ik ook het begrip peuter puber. Mijn schattige meisje (is overigens nog steeds heel schattig!!), verandert af en toe in een klein stijfkopje. Haar favoriete woordje op dit moment is: NEEETT (wat nee of niet betekent voor de niet limburgers onder ons!). Amber ga je slapen? Neeett, Amber doe je schoenen even aan. Neeett, Amber we gaan even een schone luier aan doen. NEEETTT. Soms gepaard met een ik gooi me op de vloer beweging en blijf daar liggen. En ga zo maar door. Vooral erg zijn op dit moment de avond taferelen. Je stopt haar in bed, leest een boekje met haar en gaat dan haar kamertje uit. Dan begint het geschreeuw en drie tellen later staat ze weer buiten haar kamer. Wij leggen haar weer terug en zij komt er weer uit. Dat kan ze rustig een tijdje volhouden met daarnaast een heel repertoire aan excuses. Drinken, poep, bebietje, hoenen (schoenen), appeltje, peer en vva (druif), embad en alle mensen die ze kent komen voorbij vliegen bij iedere poging. Soms is het grappig maar meestal niet. Ik hoop maar dat het een fase is waar ze gewoon even doorheen moet. Wij houden in elk geval stug vol.
Ik moet zeggen dat ik (terugdenkend aan mijn eigen pubertijd) me wel een beetje kan voorstellen hoe ze zich voelt. Er is vanalles wat jij al wilt en wat je lichaam soms nog niet kan (heel frustrerend lijkt me dat) en daarnaast zijn er nog eens heel veel dingen die jij echt wil doen en waar papito of mamita het niet mee eens zijn (ondanks de soms wel heel schattige knipperoogjes en de hele lieve kusjes!). Ik was mezelf in mijn pubertijd soms geregeld even kwijt. Snapte niets meer van mezelf en mijn lichaam hoorde ook niet altijd bij mij voor mijn gevoel. En dan nog het ergste: voor vrouwen (over mannen kan ik niet spreken) komt die pubertijd vaak nog een keer terug als ze zwanger zijn. Ook dan kun je soms jezelf wel eens kwijt zijn en wil je lichaam geregelt niet meer wat jij wilt. Je weet dat je soms reageert op een wel heel overdreven manier, maar je hebt het gewoon niet altijd in de hand.
Handig zo´n peuterpuber en zwangerschapspuber in één gezin bij elkaar!
Gelukkig is het vooral ook nog steeds heel erg genieten van mijn kleine (en toch al weer heel grote) gekke en eigenwijze meiske. Genieten met alles wat ze weer leert, genieten van de twee taaltjes die ze spreekt en lekker door elkaar gooit. Genieten als ik haar in de tuin in het water zie spelen met de netgeboren en zeer schattige eendjes (waar mama eend overigens niet altijd blij mee is). Genieten als ik haar in de stromende regen door de tuin zie springen en wandelen, omdat water zo leuk is. Lachen als ze al weer hondenbrokjes zit te eten. En genieten als ze mijn buik een kusje komt geven, omdat ze weet dat daar het bebietje in zit. En overigens ook genieten van dat kleine meisje in mijn steeds weer groter groeiende buik, die zo hard kan schoppen. Al ben ik ook blij als ik haar straks kan zien en in mijn armen kan houden.

Lieve allemaal, ik hoop dat alles met jullie ook goed gaat, dat jullie genieten van de zomer en van de komende vakantie. Weet dat ik (ook al schrijf ik niet altijd) jullie nog lang niet vergeten ben!
Liefs Marielle

  • 18 Juli 2010 - 11:16

    Roel:

    Ik wil ook graag wat over Otto lezen!

  • 18 Juli 2010 - 15:11

    Martijn:

    Super om weer wat over je leven te lezen! Gelukkig gaat het goed met je! Wij zitten in de drukte van de laaste schoolweek, maar we hebben hier een super zomer dus het vakantiegevoel is er al een beetje! Gaan volgende week donderdag op vakantie naar de KaapVerden. Ben erg benieuwd, spannende bestemming...
    Heel veel liefs voor jullie allemaal!
    Kus van Heiko en Martijn

  • 19 Juli 2010 - 04:23

    Marianne:

    Hey Marielle! Super leuk om weer een blog van je te lezen! Wat is Amber aan het groeien, echt leuk om te zien :)! Succes nog even met de laatste loodjes van de zwangerschap (en met de pubers en de hormonen;)). Doeii, Liefs, Mar

  • 19 Juli 2010 - 09:13

    Heleen:

    Wat leuk om weer wat te horen, en dat t allemaal zo goed met jullie gaat (op wat gepuber na ;))
    En leuk al die foto's zeg, wat is Amber toch een plaatje! Straks nog zo'n meiske erbij, superleuk! Succes nog even, en geniet ervan natuurlijk!
    liefs, xx

  • 19 Juli 2010 - 10:19

    Anke:

    Hi lief,

    leuk om weer een stukje te lezen. En nog meer foto's van Amber!! Elke keer als ik mijn telefoon aanraak dan komt Amber naar voren met een flesje en 2 staartjes (Jaco is verplaats naar het 2de scherm ;-) ).
    Hier druk met werk, (trouw & vrijgezellen)feestje, mijn eigen bday (bijna) en een kleine verhuizing aangezien ik bij Jaco intrek! Gisteren 7 uur bezig geweest met onze kleding kast... staat nog niet helemaal :-( maar we komen er wel.
    succes met die "kleine" in je buik en met Amber en Ot. Hopelijk tot snel!!
    Hele dikke knuffel voor jullie allemaal.

    Beso,
    anke

  • 25 Juli 2010 - 21:50

    Rieke:

    He Mariel :)

    Inderdaad een lang verwacht stuk, shame on you!
    Ben blij dat het goed gaat met het project en met jullie. En ben benieuwd naar de volgende koter.. Hebben jullie al een naam verzonnen? Als het maar net zulke ogen heeft als Amber, ben ik al verkocht vrees ik.

    Ik ben net terug van twee weken Tsjechie met mijn beste vriendin. Was erg gezellig! Helaas valt er niet echt veel te communiceren met mensen daar, die taal is werkelijk geen touw aan vast te knopen. Al proberen sommigen het wel in hun beste Duits/Engels/Dengels. Jongens vooral ;) Over een maand begin ik aan mijn stage in Den Haag. Vet spannen! Het jaar daarna is afstuderen, wie weet in welk deel van de wereld ik dan nog kom..

    Liefs van mij voor allemaal (vergeet de eenden niet!)
    Rieke


  • 02 Augustus 2010 - 19:09

    Anita Theunissen:

    Prachtig om te zien hoe jullie kleine spruit GROOT wordt.
    Geniet ervan, want wanneer nummer 2 er is, dan is Amber opeens echt GROOT.En het gaat allemaal zooo.. snel!
    Allison gaat over 2 weken al studeren in Leeuwarden.Het meisje van groep 7!!
    Zo snel gaat dat..dus genieten!!
    Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marielle

Hallo allemaal, Hier het eerste begin van mijn site. Ik vertrek 31 juli voor een jaar naar Peru om daar vrijwilligerswerk te gaan doen en te gaan reizen. Nu is het nog allemaal vaag en ik moet nog 1000 dingen regelen.Maar beetje bij beetje komt het allemaal. Hier ook even een link naar de site van het weeshuis: www.kinderhuisarcoiris.nl groetjes Marielle

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 207
Totaal aantal bezoekers 218590

Voorgaande reizen:

31 Juli 2006 - 01 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: