Carnaval, zwanger, zomerschool en voetbal! - Reisverslag uit Iquitos, Peru van Marielle Pepels - WaarBenJij.nu Carnaval, zwanger, zomerschool en voetbal! - Reisverslag uit Iquitos, Peru van Marielle Pepels - WaarBenJij.nu

Carnaval, zwanger, zomerschool en voetbal!

Door: Marielle

Blijf op de hoogte en volg Marielle

14 Februari 2010 | Peru, Iquitos

Ja hier zit ik dan. Het is valentijnsdag en tevens carnaval. Met de limburgse muziek luid tetterend op de achtergrond ( met dank aan Ralf!!), zit ik hier te schrijven. Ik bedacht me net dat je een limburger wel uit Limburg krijgt, maar Limburg nooit van zijn leven uit de limburger. Als ik de muziek hoor (wetend dat velen van jullie volop aan het feesten zijn), word ik toch wel een beetje sentimenteel. Carnaval in Limburg, daar kan niets aan tippen. Maar we gaan een poging doen. De oude kleren heb ik al aan, de waterschoentjes Kleine meisjes worden groot als ze waterschoentjes en teenslippertjes gaan dragen!) voor amber zijn al gekocht en de plannen al gemaakt. Vanmiddag gaan we heerlijk spelen met een enorme groep. Lekker met water en waterbalonnen gooien, elkaar ondergooien met klei, eieren, verf en wat dan ook. Ik weet dat ik ga genieten, maar ik hoop dat Amber er ook wat aan vindt. Met water spelen vind ze heerlijk, dus we zullen wel zien.

Verder goed nieuws.....ja ik ben zwanger. Nog maar heel pril hoor. Ik denk een week of 6. Waarschijnlijk toch in Nederland verwekt!! We zijn er in elk geval heel erg blij mee.
Ik voel me verder weer goed. Ben niet misselijk. Ben alleen ontzettend moe. Dat had ik bij Amber ook al. Gaat vanzelf weer over.
Grappig detail is dat ik hier al te horen heb gekregen dat ik en kikkerbaby ga krijgen. Dit omdat ik Amber nog steeds borstvoeding geef. Dat kon volgens deze mevrouw echt niet, want Amber zou er ziek van worden en kon er zelfs dood aan gaan en de andere baby zou een kikker worden. Toen ik haar vertelde dat ik het toch echt wel goed had nagekeken en dat het geen probleem blijkt te zijn, kreeg ik als antwoord......maar hier in Iquitos wel! Daar moest ik het dan maar mee doen.
Verder is het volgens mijn schoonmoeder een jongetje, want dat ziet ze aan mijn gezicht. We zullen het zien.

Ander goed nieuws en tevens ook een beetje triest nieuws is onze zomerschool. Goed nieuws omdat het een groot succes blijkt te zijn. We hebben nu zo´n 90 kinderen, op papier in onze klassen zitten. Op z´n Iquiteens komen ze natuurlijk nooit allemaal, maar de klassen zitten toch elke dag weer goed vol.
Triest is het eigenlijk, omdat van de 120 kinderen die op school zijn ingeschreven om de eerste klas in te gaan, er na ons instap examen er maar zo´n 30 kinderen waren die ¨te goed´ waren voor ons programma, omdat ze de kleuren al kenden, de vormen, een potlood konden vasthouden, al konden tellen en de vocalen (a, e, i, o u) al kenden. Al die andere kinderen wisten eigenlijk zo goed als niets. Je vraagt je af wat de ouders al die jaren met hun kinderen doen. Waarschijnlijk zijn ze gewoon.
Dat geeft wel aan dat ons programma zeer belangrijk is, want zonder deze voorbereiding beginnen ze al met een enorme achterstand op school. En dan niet zoals nu in kleine groepjes, met leuke afwisselende en actieve activiteiten en met drie docenten. Nee dan beginnen ze met 40 kinderen in 1 klas met maar 1 juf. Arme kinderen en ook .....arme juf.
Nu zie je dat het merendeel van de kinderen echt heel snel, heel veel oppikt. En het belangrijkste...ze hebben er plezier in.
Tevens blijkt de zomerschool ook een hele goede training te zijn voor mijn capacitadores (docententrainers). We oefenen hier in de praktijk allemaal dingen (zoals lesgeven op een actieve manier, met leuke afwisselende activiteiten, positief benaderen, veel liedjes en spelletjes) die ze straks als ze de docenten gaan trainen, heel erg kunnen (en moeten) gaan gebruiken. Twee vliegen in 1 klap dus.

Verder een stukje van onze site (www.elmanguare.nl) :
Deze maand haalt de NGO Adesa een indrukwekkende selectie van Nederlandse ex-internationale voetballers (onder leiding van coach Ruud Gullit) naar Peru. In Lima én Iquitos zullen onze helden, in samenspel met lokale Master-teams, hun beste beentje voorzetten om op sportieve manier fondsen te werven voor het fantastische werk dat Adesa verzet op het gebied van onderwijs en gezondheidszorg voor de kinderen uit de laagste sociaal-economische lagen van Peru.

El Manguaré helpt Adesa met de organisatie van de veelbelovende voetbalwedstrijd in Iquitos, die op 21 februari plaats zal vinden.

De samenwerking m.b.t. deze internationale wedstrijd in Iquitos is tot stand gekomen na een korte persoonlijk ontmoeting tussen de twee NGO´s hier in Iquitos. Voor Adesa is het fijn dat een lokale mede-NGO als El Manguaré hen steunt in de organisatie, omdat het vanwege de zeer geisoleerde positie van Iquitos (en de Iquiteense manier van “organiseren”) erg moeilijk is om zaken vanuit Lima te coordineren. El Manugaré helpt uiteraard graag een handje mee om deze Nederlandse helden in Iquitos te ontvangen. En nog een éxtra handje, omdat de opbrengst van de wedstrijd bestemd is voor de kinderen van Peru, een doelgroep waar El Manguaré zich ook grotendeels op richt.

La Naranja Mecánica in Iquitos!!! De Iquitenen kunnen het nog steeds niet geloven! En dat kunnen wij best begrijpen ... ook wij zijn zeer onder de indruk. Onderstaand de samenstelling van het Nederlandse Master-team dat onze Amazone-jungle komt bezoeken.......

1. Coach - Ruud Gullit

2. Aron Winter
3. Ronald de Boer
4. Regi Blinker
5. Pierre van Hooijdonk
6. Rene van de Kerkhof (WK team 1978)
7. Willy van de Kerkhof (WK team 1978)
8. Richard Witschge
9. Ben Wijnstekers
10. Patrick Kluivert
11. Henk Timmer
12. Michael Mols
13. Arthur Numan
14. Wim Jonk

Sorry voor het hele lange bericht....veel te lang niet geschreven!

Heel veel liefs Yel

  • 14 Februari 2010 - 18:23

    Ker:

    Marielle en Ot,

    Proficiat met jullie zwangerschap, ik had het natuurlijk al van oma en opa gehoord. Die zijn er heel erg blij mee. Nu krijgen jullie weer zo'n prachtig kind. Geniet van de zwangerschap.
    Groetjes van Ker

  • 14 Februari 2010 - 19:28

    Bettine & Igor:

    Beste Marielle, Ot en Amber

    Wat een leuk nieuws op deze carnavals zondag! Ik kreeg via Ker een mailtje. Proficiat met je zwangerschap! Hoop dat het geen Kermitje wordt. Misschien een keer met Carnaval? Geniet van jullie warme carnaval. Hier ligt inmiddels een dik pak sneeuw!

    Veel groetjes Igor, Bettin en Naud

  • 15 Februari 2010 - 12:40

    Ineke Elzinga:

    Proficiat met zoveel goed nieuws.Groetjes, Ineke

  • 16 Februari 2010 - 19:31

    Martine:

    Ha Marielle,

    Wat een leuk nieuws zeg, van harte gefeliciteerd met je zwangerschap!! En wat leuk dat je nog borstvoeding geeft ook, super. Grappig die bakerpraatjes, laten we hopen dat het niet waar is ;-).

    Succes met alles, en met de vermoeidheid...

    Martine

  • 16 Februari 2010 - 21:16

    Mam:

    leuk om weer iets van je te lezen.
    Voel me verdrietig, net Jef laten inslapen en het doet me meer dan ik kan zeggen. Het was jou kat, maar is helemaal de mijne geworden, de laatste jaren.
    Over 3 weken en 2 dagen en ik ben weer bij jullie. Ik verheug me er op, want mis jullie toch wel, zeker nu ik weet, dat er weer een kleintje komt. Ik gha er alles aan doen om erbij te kunnen zijn.
    Dikke knuffel en tot horens.

  • 17 Februari 2010 - 12:46

    Jan Vivianne En Kyra:

    Hey puruaans gezinnetje

    Wauw...weer zwanger. Wat geweldig.
    En dat verhaal van de kikker, die mevrouw vergist zich. Het onstaat als een kikkertje( hihi) en is gemaakt in ons kikkerlandje!!
    Het wordt vast weer zo'n prachtig kindje net als Amber.
    Geniet ervan.

    Groetjes vanuit een koud Aelse
    Jan Vivianne en Kyra

  • 17 Februari 2010 - 14:00

    Anita Theunissen:

    Van harte gefeliciteerd met jullie zwangerschap. Probeer ervan te genieten want deze zwangerschap gaat zooo snel voorbij, en dan zijn we aan het einde van de rit benieuwd wat het is geworden: jongen, meisje of kikker!!Ik sta er trouwens iedere keer weer versteld van dat er kinderen zijn, die zo aan hun lot worden overgelaten en weinig/geen school kunnen krijgen. Maar wie weet wordt het ook in Peru de normaalste zaak dat ieder kind naar school gaat.
    Veel sterkte en geniet van je zwangerschap en Amber nu ze nog "klein" is, want als de tweede er dadelijk is dan is zij plots de grote meid!!
    Groetjes van een te koud Limburg.

  • 18 Februari 2010 - 15:32

    Martijn En Heiko:

    Hey Marielle!

    Proficiat met jullie kikkervisje (want dat is het nu, toch?). Ik hoop dat jullie een hoop lol hebben gehad met het Peruviaans carnaval... Hier was het in ieder geval weer super! In plaats van 3 dagen hebben we het dit jaar 5 dagen volgehouden. Erg gezellig, maar nu is het wel nog even bijkomen van al dat gefeest.

    Alaaf nog en een dikke knuffel voor jullie alledrie.
    Heiko en Martijn

  • 10 Maart 2010 - 15:27

    Oma De Jong :

    Lieve Marielle, Gefeliciteerd met je zwangerschap en natuurlijk krijg je een zoon!!! Genoten van je reisverslag ga zo door. Jop mag er ook wel weer eens schrijven. Liefs voor jou, Amber en Ot

  • 21 Maart 2010 - 17:00

    Math:

    Hoi Marielle en steeds groter wordend gezinnetje.
    Er is alweer een jaar voorbij en we willen in Schimmert weer een "vastenaktie" houden gericht op jou geweldig werk.
    Wanneer je tijd hebt kun je dan aangeven wat je eventueel met het geld wilt gaan doen. Dan geef ik het weer door aan onze kinderen zodat ze vol enthousiasme van start kunnen gaan.
    Groeten en natuurlijk van harte met jullie tegemoet komende nieuwe aanwinst.
    groeten,
    Math

  • 23 Maart 2010 - 20:30

    Madelon De Munter:

    Hallo Mevrouw,

    Ik Madelon 15 jaar,
    ben sinds dit jaar bezig met mijn studie keuze,
    mijn bedoeling is om na mijn eindexamen volgend jaar nog 2 jaar havo te gaan doen en daarna de leraren opleiding.
    Mijn grote droom is om uiteindelijk het ontwikkelings werk in te gaan, en als docent/leraar vind je denk ik ook wel redelijk goede aansluiting op ontwikkelings projecten.
    Ik ben via Lucho Careno een bekende van een vriendin van u, achter uw projecten en sites gekomen, dit is echt geweldig! en ik zou eens heel graag meer info willen hebben over uw projecten en over wat u heeft gedaan om in dit werk terecht te komen. bijv welke opleiding heeft u gevolgt en via wat bent u in dit werk terecht gekomen? Is er in het ontwikkelings werk veel vraag naar leraren en docenten en hoe gaat dit allemaal in zijn werk en welke opleidingen bieden hier dan nog goede aansluiting op?
    misschien heeft u wat leuke verhalen en wat leuke tips waar ik mee verder kan in mijn studie keuze!
    want ik zou heel graag willen dat ik na mijn studie, die natuurlijk nog wel een paar jaar duurt, mijn droom kan verwezenlijken en daar moet ik nu een goede keuze in maken.

    ik hoop iets van u te horen.

    Groetjes Madelon de Munter
    Nederland Heerlen.

  • 25 Maart 2010 - 20:37

    Marielle:

    Hoi Madelon,

    Ik weet niet of je hier nog eens kijkt, maar zou je me je emailadres kunnen geven. Je kunt me ook meteen mailen op
    mariellepepels@hotmail.com
    Dan mailen ik je.

    Groetjes Marielle

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marielle

Hallo allemaal, Hier het eerste begin van mijn site. Ik vertrek 31 juli voor een jaar naar Peru om daar vrijwilligerswerk te gaan doen en te gaan reizen. Nu is het nog allemaal vaag en ik moet nog 1000 dingen regelen.Maar beetje bij beetje komt het allemaal. Hier ook even een link naar de site van het weeshuis: www.kinderhuisarcoiris.nl groetjes Marielle

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 379
Totaal aantal bezoekers 218622

Voorgaande reizen:

31 Juli 2006 - 01 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: