Aardbeving - Reisverslag uit Iquitos, Peru van Marielle Pepels - WaarBenJij.nu Aardbeving - Reisverslag uit Iquitos, Peru van Marielle Pepels - WaarBenJij.nu

Aardbeving

Door: Marielle

Blijf op de hoogte en volg Marielle

16 Augustus 2007 | Peru, Iquitos

Lieve allemaal,

Even een bericht om jullie te laten weten dat hier in Iquitos geen aardbeving is geweest. Wij wisten niet eens ergens vanaf. Pas toen we gisteren bij Marijke waren en Elly (Haar zus zie in Lima woont) in paniek belde hoorden we er wat over en hebben de tv maar eens op een nieuwszender gezet. Hier was er niets van te merken, maar op andere plekken in het land is de schade groot en er zijn (tot nog toe) meer dan 350 doden geteld. Dus wel heftig allemaal. Vooral als je de armoede van sommige plekken kent en weet hoe gammel de huizen zijn. Gisteravond is ook al omgeroepen dat de scholen in heel het land dicht zijn vandaag. Dus we hebben onze schatjes allemaal hier vandaag.
En over de schatjes heb ik ook nog wat te melden, want we hebben weer nieuwe kinderen. Had jullie vorige keer al verteld over dat gezin met de vier kinderen, waarvan wij er op dat moment 3 hier hadden. Vader (die bijna geheel verlamd was) wilde niet dat dat de kleinste (Brigan van bijna twee) ook bij ons kwam. Die moest hem gezelschap houden. Erg triest want het kind lag daar maar wat naast zijn vader. Praten hielp niet. Totdat paps opeens weer kon lopen. Toen was het snel gedaan met zijn vadergevoelens en wist hij niet hoe snel hij er vandoor moest gaan. Moeder achterlatend met alle ellende. Nu is Brigan dus ook bij ons en kan moeder naar haar werk als verkoopster op de markt. Toch knap van zo'n moeder. Ze houdt zo veel van haar kinderen dat ze ze het beste gunt en ze hier achterlaat. Ondanks dat het haar ontzettend veel pijn doet en zij dus de hele week alleen is. Maar hopen dat ze het snel op de rit krijgt.
Verder zijn er nog twee kindjes binnengekomen. Sheyla van vier en haar broertje, Josue van 2. Ze komen hier binnen na een urgent telefoontje van een straatwerker dat dit gezin snel hulp nodig heeft. Ze komen uit een heel arm gezin. Moeder (25) werkt sinds haar ziekte (Waardoor haar ruggengraad scheef gegroeid is en ze een mentale achterstand heeft) op straat waar ze op motoren let en de twee kleintjes hangen daar de hele dag met haar rond, omdat er thuis niemand is die de mogelijkheid heeft om voor ze te zorgen.
Vader is drager in de haven. Hij is normaal gesproken niet in beeld en is ook erg gevaarlijk, want hij drinkt veel in is erg agressief. Na de eerste week kwam hij boos hier op Arco Iris, omdat zijn kinderen hier zaten en heeft zelfs de jongste ontvoerd vanuit het huis van moeder. Het kind werd de dag erna bij een zeer dronken vader weer aangetroffen door de straatwerker en is meteen weer naar Arco Iris gebracht.
Na de vaak toch moeilijke wenperiode gaat het langzaamaan steeds beter met alle kinderen en beginnen ze hun draai te vinden. Maar toch niet niks om opeens thuis weggehaald te worden en bij andere vreemde mensen te worden geplaatst, waar alles anders is.

Nou dat was het voor nu weer.
Jullie weten nu dat jullie je geen zorgen hoeven te maken. Ik heb mijn draai op Arco Iris weer helemaal gevonden,ben volop aan het werk om de rekenboeken te vertalen, leer daar veel spaans van bij, sport een paar keer in de week om te trainen voor de raftingrace (die al heel snel is dus kijk snel op www.challengemenow.org ) en om wat kilo's lichter te worden en heb nog steeds geen telefoon, maar heb dat geaccepteerd, dus eh....gaat goed!

Dikke kus Yelke

• 16 Augustus 2007 - 14:45

Rob:

Maakte me al zorgen maar zag dat het ver uit de buurt was. Toch zeiden ze op CNN dat mensen het in Cuzco en Iquitos gevoeld hebben. Gelukkig is alles goed. Ik dacht al waarom krijg ik geen sms terug ;) Hou van je, xxx

• 16 Augustus 2007 - 15:12

Yvonne:

hiii,
    ik was al benieuwd naar iquitos en de aardbeving. daarnaast was ik ook je rafting alweer helemaal vergeten. Ik ganu echt even snel de website bekijken,

ciao kusjes aan iedereen,
    yvonne

• 16 Augustus 2007 - 18:38

Rica En Ans:

Hey Yelke,

Hadden helemaal niks gehoord van een aardbeving maar ja hebben effe wat anders aan onze hoofdjes gehad.We hopen dat de raftingrace goed gaat maar we denken van wel want een goede voorbereiding is het halve werk tòch?
    XXXXXXXX en een DIKKE KNUF van Rica, Ans en het pOOtje van Luca

• 17 Augustus 2007 - 09:30

Jis:

Hola mi amigita,

Que bien que todo esta bien por alla. Ya supe de Moises que in Inquitos no tuvieron problemas con el terremoto. Me gusta mucho que han venido muchos ninos nuevos y tambien es un poco raro, porque no los conozco ;) Estoy muy curiosa como esta tu casita. Espero es muy bonita y acogedor. Voy a venir para verlo :) Ahora vivo en Amsterdam. Tengo un piso de una amiga por 3 meses. Desde lunes trabajara en un Hogar de mujeres como recepcionista. En este manera puedo ganar dinero y al lado orientarme a lo que deseo. Tambien estoy practicando el castillano, con mi novio y ahora contigo :D. Ahora voy a comer, wentelteefjes con durazno: en experimento :D

Que nos vemos muy rapido!
    Cuidate y muchos besos a los ninos,

Jiska