Op en top Iquitos. - Reisverslag uit Iquitos, Peru van Marielle Pepels - WaarBenJij.nu Op en top Iquitos. - Reisverslag uit Iquitos, Peru van Marielle Pepels - WaarBenJij.nu

Op en top Iquitos.

Door: Marielle

Blijf op de hoogte en volg Marielle

31 Juli 2007 | Peru, Iquitos

Hola allemaal,

Hier weer eens een berichtje uit een lekker zonnig Iquitos. Vandaag precies een jaar na mijn vertrek uit Nederland. Toen vertrok ik toch wel met een heel ander gevoel dan afgelopen keer moet ik zeggen. Gelukkig wel.
Weer vanalles te vertellen, want er gebeurt hier op de één of andere manier altijd wat. Of er gebeurt net niets…..maar dat is een ander verhaal.

Goed nieuws op persoonlijk front. Ben al weer vier kilo kwijt. Wat een beetje normaal eten en niet meer snoepen al met je doet. Ik ben daarbij vorige week ook voor het eerst naar de sportschool gegaan met Henrike. Clausen (onze personal trainer), was echt een beul. Riep maar de hele tijd: ´Vamos chicas, vamos!´ Nou dat heb ik geweten. Heb dagen met flinke spierpijn gelopen (of ja...lopen!). Recht gaan zitten in bed, lukte ook niet, zonder eerst half om te rollen. Gister ben ik weer gegaan, maar Loes en ik hebben het toch maar iets rustiger aan gedaan. Lijkt me verstandiger, na een jaar niet sporten.

Verder mijn huis. Het begint steeds meer een huis te worden, nu mijn meubels erin staan. Heb bij de timmerman allemaal meubels laten maken. En in mijn bank en stoelen heb ik knal rosè kussens laten maken. Echt wel leuk ziet het er uit. Het heeft wel wat moeite gekost om het allemaal in huis te krijgen. Als ze hier zeggen dat alles op donderdag klaar is, moet je er van uit gaan dat dat NIET het geval is. Als ze dan ook nog meer geld willen, omdat het hout dat jij vroeg er niet was en ze duurder hout moesten kopen, moet je daar ook maar gewoon NIET op in gaan. Als ze dan beloven dat zaterdag alles echt klaar is, moet je er NIET vanuit gaan dat dan alles klaar is, als de timmerman zegt dat hij een bank maakt die 1.80 is, moet je niet alvast je kussens laten maken in die lengte, want je moet er NIET vanuit gaan dat die bank ook echt 1.80 zal zijn en dat je kussens er in passen en als hij dan echt belooft dat maandag je kast komt, moet je er maar vanuit gaan dat die ook NIET op maandag komt, maar op dinsdag.
Zelfde verhaal loopt ook bij de telefonica. Heb er al drie keer gestaan, gezeten en gehangen, heb al een hele middag thuis zitten wachten, omdat ze zouden komen, maar ondertussen heb ik nog stééds geen telefoon in mijn huis staan.
Moet zeggen dat ik er nu mijn weg en rust in heb gevonden (noem het maar gelatenheid en acceptatie!), maar in het begin werd ik er helemaal opgefokt van. Maar ja……daar heb je toch niets aan, want je verandert er niets mee.

Merk wel dat het toch wel weer iets heel anders is om hier op jezelf te wonen. Super leuk en erg lekker om weer mijn eigen plekje te hebben. Maar met vlagen ook wel weer spannend en onzeker. Er komen opeens weer zo veel nieuwe dingen op je af en je moet zo veel dingen ontdekken. Maar beetje bij beetje kom ik er wel achter en ik heb natuurlijk ook nog tijd zat.

Hier op Arco Iris ging alles lekker zijn gangetje. Ik was echt blij verrast om te zien hoe alle kinderen in die maand weer vooruit waren gegaan. Zo lekker om te zien. Vooral omdat je bij sommige kinderen zo goed merkt dat ze nu lekkerder in hun vel zitten en veel meer zelfvertrouwen hebben. Het grootste verschil, zie ik bij de nu tweede klassers. Een jaar geleden toen ik binnen kwam waren deze kinderen zo veel moeilijker. Vooral qua gedrag. We hadden bijna iedere les wel huilende of flippende kinderen. Ze wilden vaak echt niet werken. Hadden zo het gevoel dat ze het toch niet konden. En moet je ze nu eens zien. Hardwerkende(meestal), geconcentreerde (meestal), vrolijke (ook meestal) kinderen, die met sprongen vooruit gaan. En natuurlijk zijn er ook wel eens kinderen die wel even balen en moeilijk doen ( vaak als iets heel moeilijk is of als er thuis iets speelt!), maar over het algemeen werken ze echt rustig en met plezier.

Verder hebben we nog drie nieuwe kinderen uit één gezin. Toen ik in Nederland was zijn de twee zusjes Drucila (6) en Celeste (4) binnen gekomen. Twee schattige en pientere meisjes uit een héél arm gezin.
Vorige week waren ze op zondag niet terug gebracht. Ik ben toen op maandag samen met Patty naar Masusa (wijk waar zij wonen) gegaan, om met moeder te gaan praten en ze op te halen. Wat we daar aantroffen was echt wel heel erg. Het is een vrij nieuwe wijk en waar zij wonen is nog geen water en geen stroom. We moesten over allemaal houtresten balanceren om bij het huisje te komen. En een huisje kon je het eigenlijk niet noemen. Een houten vloer met splinters en gaten, anderhalve meter boven de grond. Een uitwat dichte kamertje van twee bij drie (Waar normaal gesproken vader moeder en de vier kinderen slapen en nog een open ruimte waar geleefd en gekookt wordt. Het dak was merendeels van plastic en van slecht hout en niet echt overal dicht.
In dat huisje troffen we de twee zusjes aan met een nichtje van een jaar of 16 en nog een klein broertje van bijna twee die alleen maar huilde (waarschijnlijk van de honger, want eten is er nauwelijks). Het broertje van 8 was ergens buiten. Ze hingen maar wat rond in het huisje, want iets om mee te spelen was er niet. Moeder was er niet. Zij zat de hele dag in het ziekenhuis, want vader lag daar met bijna complete verlammingsverschijnselen. (Ik weet niet waarvan!). Het nichtje zou de dag erna weer terug gaan naar haar dorp en dan zouden de kinderen dus alleen zijn.
Patty en ik schrokken heel erg van de hele situatie en besloten dat er echt iets moest gebeuren. We hebben de meiden meegenomen naar Arco Iris en tegen het nichtje gezegd dat moeder moest komen praten.
Moeder is inderdaad komen praten en er is besloten dat de jongetjes ook bij ons zouden komen wonen. De oudste tijdelijk, totdat zij weer alles een beetje op orde heeft in haar leven. Wel op voorwaarde dat zij een baan zou gaan zoeken, want de kinderen moeten wel eten in het weekend.
Gister zouden ze allemaal komen. Maar weer kwam er niemand en weer zijn Patty en ik er heen gegaan. Nu troffen we alleen vader aan (die de hele dag alleen maar op de vloer ligt en alleen maar één arm kan bewegen) met het broertje van bijna twee ernaast. Het is zo triest, want die kleine ligt daar maar. Dat is echt geen normal gedrag voor een kind van die leeftijd. Patty heeft echt lang op vader ingepraat, want hij was erg moeilijk aan het doen en wilde niet meer alle kinderen bij ons. Terwijl het zo belangrijk is dat dat gezin geholpen wordt. Dat vader gaat herstellen, dat moeder kan gaan werken en dat de kinderen eten, medische zorg (want de meiden hebben vanalles) en educatie krijgen. Maar ja……je kunt ze niet dwingen.
Uiteindelijk kwam moeder ´s middags met de twee meiden en met Diéter van 8 ( die trouwens heel graag wilde komen en naar school wilde gaan!). Het kleintje mocht van vader niet komen, die moest bij hem blijven. En hier is het toch nog erg vaak: ¨vaders wil is wet¨! Maar eigenlijk hoop ik dat hij zich nog gaat bedenken!

Zo dit is wel een heel lang verhaal geworden. Volgende keer wordt het weer wat korter.

Dikke knuffel Yelke

  • 31 Juli 2007 - 18:18

    Ria Cooiman:

    Hoi lieve Mariël, Wat een verhaal weer over de familie van de 2 zusjes. En wat erg dat vader de kinderen liever niet laat gaan in deze situatie.Zo'n droppie van twee die alleen bij z'n vader moet blijven. Ik hoop dat jullie hem ook kunnen halen tot de gezinssituatie verbeterd is en de vader hersteld. Je eigen huis ziet er leuk uit echt een eigen plek al zal dat soms wel heel erg rustig zijn. Fijn dat je zoveel resultaat bereikt met de kinderen. Jullie allemaal natuurlijk. De sportschool lijkt me ook een goede voorbereiding voor de vlottenrace. Gaan jullie daar ook nog voor trainen of moet het meteen goedgaan dat vlottenbouwen en roeien?
    Sterkte met alles en un abrazo muy fuerte de Aad en Ria .

  • 01 Augustus 2007 - 06:36

    Mam:

    Hoi schat,
    Zo te horen zit je er weer helemaal in. Fijn dat je weer wat aan je conditie doet, is voor alles goed en zeker voor de komende race. Goed dat jullie de kinderen nog meegekregen hebben. Jammer voor het kleintje, maar aan de andere kant geeft het wel aan dat de vader om zijn kinderen geeft en het er moeilijk mee heeft. Misschien is het goed om over een aantal dagen nog eens te gaan kijken hoe de situatie nu is, wie weet. Ik schrijf je nog over de mail, het bellen is me inderdaad nog niet gelukt.Lieve groetjes, knuffels en kusjes, mam

  • 01 Augustus 2007 - 16:27

    Yol:

    Situatie goed opgevangen girls ...
    Ik schrijf snel een mail met alle verhalen en avonturen (je weet hoe zo'n maand rennen is!!)

    kussen, ook voor Patty
    Yol

  • 01 Augustus 2007 - 21:15

    Rica En Ans:

    Hoi Yelke,
    Alweer een heftig bericht vooral met die arme familie, hopelijk lukt het jullie nog alle kids op Airco te krijgen.
    Wat heb je toch een prachtig huis hè meid en we merken aan heel je schrijven dat je gelukkig bent in Peru ondanks dat er ook af en toe tegenslagen zijn maar meestal boeken jullie toch een mooi resultaat en dat geeft toch een fijn gevoel he meid.
    DIKKE KNUFFEL van ons namelijk
    Rica , Ans en het pOOtje van Luca
    Doei Doei

  • 10 Augustus 2007 - 17:39

    Ineke Elzinga:

    Fijn dat je een eigen plek hebt en zo thuis bent.Veel succes verder en groetjes van Ineke

  • 10 Augustus 2007 - 19:44

    Oma Paula En Opa Jac:

    Hoi Marielle.

    Fijn dat je weer goed bent gesetteld in Iquitos en leuk dat we een blik op jouw eigen huisje. Veel woonplezier en tot lezens of mailens.

    xx Oma Paula en Opa Jacques.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marielle

Hallo allemaal, Hier het eerste begin van mijn site. Ik vertrek 31 juli voor een jaar naar Peru om daar vrijwilligerswerk te gaan doen en te gaan reizen. Nu is het nog allemaal vaag en ik moet nog 1000 dingen regelen.Maar beetje bij beetje komt het allemaal. Hier ook even een link naar de site van het weeshuis: www.kinderhuisarcoiris.nl groetjes Marielle

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 107
Totaal aantal bezoekers 218579

Voorgaande reizen:

31 Juli 2006 - 01 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: