Een kleindochter - Reisverslag uit Iquitos, Peru van Marielle Pepels - WaarBenJij.nu Een kleindochter - Reisverslag uit Iquitos, Peru van Marielle Pepels - WaarBenJij.nu

Een kleindochter

Door: Roel en Marlene

Blijf op de hoogte en volg Marielle

24 November 2008 | Peru, Iquitos

Ja een kleindochter, want dit berichtje is van oma Marlene en opa Roel. Marielle zal jullie laterberichten want die heeft nog bevalvacantie.
En ze heet AMBER RAMIREZ PEPELS! Een zondagskind, 3360 gram zwaar, 52 centimeter lang, geboortetijd 15.05 uur (voor de horoscoop), in het Ana Stahl ziekenhuis te Iquitos.
Zaterdagavond om 7 uur horen we ¨Mam, de vliezen zijn gebroken!¨ en al spoedig beginnen de weeën voelbaar te worden. Tegen 10 uur komt Ot van de universiteit thuis en dan zijn ze al om de 5 minuten, dus direct door naarhet Ana Stahl. Het plenst. Ot wil Marielle niet achterop de motor hebben, want hij is bang om uit te glijden en verder zou ze doornat worden. De motokar chaufeur rijdt heel voorzichtig.
In het ziekenhuis eerst naar de emergentia en laterdoor naar de afdeling, kamer 106. En dan begint een lang proces. Marielle doet het schitterend. De weeën worden langzaam meer en ze ademt heel geconcentreerd. En dat gaat de hele nacht door. Ot en ik (Roel)hebben allebei wat stukjes geslapen, Marlene is de hele nacht wakker en bij Marielle gebleven. Marielle krijgt geen hap binnen, is misselijk en spuugt alles eruit. En dat gaat de hele tijdzo door tot het eindvan debevalling. De krsamverpleging is heel zorgzaam en laat zich regelmatig zien.
Tegen de ochtendkomt de vroedvrouw erbij. De ontsluiting is nog niet erg gevorderd dus Marielle krijgt een injectie. De weeën komen nu korter op elkaar en worden intenser. Ze blijft geconcentreerd ademen. tegen 2 worden de weeën moeilijk te verdragen. Auw, auw is het enige wat je er van hoort. Ze is nu al 17 uur onderweg en door en door moe. De ontsluiting is nu praktisch 7 cm. Na nog een half uur vindt Marlene het genoeg en stuurt Ot om de verpleging te waarschuwen. Ze komen met een bed op wielen en rijden haar naar de verloskamer. Alleen Ot mag mee. Marlene in tranen, weigert om weg te gaan. Na overleg met de arts mag ze er toch bij. De Bevalling zelf zal Marlene beschrijven. Op afstand hoor ik iets dat op een voetbalwedstrijd lijkt. Een radio hard aan. En aanmoedigingen: ¨duw, duw, duw, duw, duw....!¨. Telkens korte pauzes van 10 15 seconden en weer ¨duw, duw...!¨. Ik wordt gebeld door Yol om 3 uur. Hoe ver het is. ¨De laatste weeën¨ zeg ik en hang op. En dan is het stil. Een tijdje niks en dan gehuil. Hoera. (tot zover mijn deel, Roel)
Ja, wat moet ik hier nog allemaal bij schrijven? Een moeilijke bevalling, maar een dochter, die door en door ging, zonder één keer te klagen. Wat voelde ik me trots, maar wat voelde ik een ontroering. Het is heel speciaal om er bij te mogen zijn, om er voor haar te kunnen zijn. Soms was het moeilijk om Ot te zien, die niet wist wat hij moest doen. Een Ot die zijn pijn liet zien, als hij naar Mariëlle keek. Die zichzelf kwelde en letterlijk en figuurlijk pijnigde. Die ik af en toe een aai over de bol gaf of eens even een blik van verstandhouding of een knuffel. Hij moest gewoon af en toe afschakelen, ogen dicht en weg.
En dan is het zover, het moment dat we naar de verloskamer gaan. De gyneacoge had ons al eerder verteld, dat er maar eentje mee kon gaan. En dat was uiteraard Ot. Maar toen het zover was en ik afscheid genomen had van Mariëlle, kon ik het niet accepteren. Ik huilde en riep dat ik erbij wilde zijn. In overleg met de arts werd het goedgekeurd. Vlug afscheid nemen van Roel en de camera mee. Een kleine kamer, waarin een blije Yelke, toen ze me zag. Een Ot die hier helemaal aanwezig was en niet van Mariëlle der zijde ging. Oh ja, een keer toen een van de assistenten riep: Het is een blonde, het is een blonde. Ot rende om het bed heen, om even te kijken of het waar was. Je zag de opluchting op zijn gezicht, lachen zeg. Een van de assistenten haalde er nog een radio bij. Zette een voetbalwedstrijd op, want was er van overtuigd dat het een jongen zou zijn en dat de wedstijd zou meehelpen aan de bevalling. Ook dit stuk van de bevalling was zwaar voor moeder en kind. Mariëlle die toch al moe was en leeg van het niet eten. Het was goed dat er een goed team bij was, die ieder zo zijn eigen taken had. Ook ot en ik hebben meegeholpen en aangemoedigd. Ot riep zelfs tijdens de persweën in het nederlands met mij mee. De laatste perswee duurde erg lang, maar de kleine moest er nu echt uit. Het hoofdje was al te zien en met z´n allen werd er aangemoedigd en geduwd. En daar was ze dan, het kleine meisje. Wat ik in eerst instantie niet eens kon zien, want ze had de beentjes gekruisd. Het gezicht van Mariëlle toen ze tegen Ot zei dat het een meisje was. De gezichten van die twee staan in mijn geheugen gegrift. Ik hoop jullie een foto erbij te laten zien, waarop hun vreugde te zien is. Amber werd direct meegenomen. De bevalling was zo zwaar, doordat ze de navelstreng om haar lijfje heen had en hierdoor kon ze er niet uit. Het duurde een hele tijd eer ze huilde en ik kan jullie zeggen dat dit een paar spannende minuten waren. Ik was bij Mariëlle en ook zij had in de gaten dat er iets was. Ze zei maar streeds, ze huilt niet, ze huilt niet. Wat waren we blij haar te horen. Gelukkig heeft Ot ondertussen een paar foto´s geschoten. Toen ze Amber even later weggebracht hadden, ben ik Roel gaan halen.
Daarna moest er voor Marielle nog gwerkt worden. De nageboorte moest nog komen en ze moest gehecht worden. Ook hier weer was Ot aanwezig. Ik ben nog meeglopen met de kleine, maar we mochten er niet bij zijn. Men ging wat testen doen en de kinderarts, die opgeroepen werd, ging haar eerst nakijken. Dus terug naar Mariëlle en haar telefoontjes van Rob en Frans doorgeven. Een opluchting na afloop was voelbaar. Ik liep een beetje rond als een kip zonder kop. Van de babyafdeling naar de verloskamer en terug. Wilde op beide tegelijkertijd zijn. Daarna was het wachten op Mariëlle en kwam er al het nodige bezoek. De moeder van Ot, de andere abuela (oma) en zusjes van Ot, tis´s van de kleine Amber. De tio´s komen morgen op bezoek. Verder vrienden, Yol en Tineke en tia Pien.
Tegen achten zijn we naar huis gegaan om een flinke borrel samen met Jos te drinken. Ik ben moe maar blij in bed gerold en heb geslapen als een os.
Moet ik jullie nog vertellen hoe trots ik ben of hebben jullie dit al uit het verhaal gehaald?
Voor iedereen die deze mooie meid zo snel mogelijk persoonlijk wil zien en niet te vergeten de vader van Amber, heb ik een voorstel. Ik open een rekening voor Ot, Marielle en Amber (= OMA, valt het je ook op?), waarop iedereen een vrijwillige bijdrage kan doen. Met dit gesponserde geld, zorgen we er met z´n allen voor dat ze een keer ( zo snel mogelijk) naar Nederland komen. Zo kan iedereen, familie, vrienden, kennissen in een keer, mijn trotse, uitgebreide familie zien. Het nummer komt bij mijn thuiskomst op deze site te staan, maar wil je al eerder laat het me dan weten via de e-mail of via Yelke
Het zal moeilijk zijn om deze keer weg te gaan uit Iquitos, zeker met die kleine meid erbij, maar tot volgende week woensdag ga ik volop genieten van iedereen om me heen. Het is hier nu 3 uur en we gaan Mariëlle en Amber nu halen uit het ziekenhuis.

  • 24 November 2008 - 20:35

    Saskia (van Speciaal:

    In een woord WAUW!!!
    Wat een schatje!!!

    Proficiat en geniet er maar lekker van daar!!!!

    groetjes Saskia

  • 24 November 2008 - 20:38

    Rieke:

    Jaahaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahooooeeeeehoe!!!!

    Gefeliciteerd met jullie meiske!! (Ik zal maar niet beginnen over het feit dat ik al verwachte dat het een meisje zou worden;))

    Ga er met z'n allen enorm van genieten en breng aub veel knuffels en kusjes van mij over :)

    Abrazo + liefs!
    Rieke

    Ps. Goed idee Marlene! Als wij niet met z'n allen naar Iquitos kunnen komen, halen we ze toch samen hierheen!

  • 24 November 2008 - 20:51

    Jop:

    Nou, heel veel heb ik al niet meer te zeggen, ik heb natuurlijk al gebeld! Maar, leuk om te lezen hoe het is verlopen en dat het nu goed is! Een mooi meisje is het geworden. Ik kom natuurlijk zo snel mogelijk jullie kant op :)
    knuffels

  • 24 November 2008 - 21:01

    Yvonne:

    gefeliciteerd!!! Wat een geweldig nieuwtje. Ik leef echt met jullie mee daar in het warme iquitos. Nu samen genieten.

    groeten yvonne (die 2 jaar terug even langs kwam wippen rond deze tijd).

  • 24 November 2008 - 21:05

    Ineke Elzinga:

    Heel veel gelukwensen voor jullie allemaal en een welkom voor Amber.Groetjes, Ineke

  • 24 November 2008 - 21:13

    José & Shari:

    Hartelijk Gefeliciteerd met de kleine.
    Geniet maar van de kleine meid, het is een dopje!

    Groetjes kusjes..
    José, leon, Levi, Youri & Shari..

  • 24 November 2008 - 21:14

    Jiska:

    Ahhhh, wat een ontzettend mooi kindje! Goed gedaan schatjes! Van harte gefeliciteerd! Heel veel plezier de eerste dagen en dat je maar snel weer op de been bent!

    Abrazo muy fuerte
    Jis

  • 24 November 2008 - 21:42

    Ome Chiel:

    Ik heb heel wat bevallingen achter de rug,maar dit was de hoogste. We noemen haar Inca Marina! Of Maja??

    Hartelijke groeten en veel geluk met jullie kleintje!

  • 24 November 2008 - 23:05

    Aad En Ria:

    Wat een mooie Loretana!!!
    Onze hartelijke gelukwensen en we wensen de kleine Amber een heel gelukkig leven toe!

    Opa en oma hartelijk dank voor het ooggetuige verslag en natuurlijk ook hartelijk gelukgewenst met het eerste kleinkind. Geniet er deze dagen maar erg van want oh, wat zal dat afscheid zwaar vallen.

    Besos, Aad en Ria.

  • 25 November 2008 - 01:39

    Pien:

    Lieve familie, met zo'n ijzersterk team kan dit prachtige meisje de wereld aan! Ik ben ontzettend blij voor jullie en begin morgen met taart-eet-lessen! Veel liefs, tia Pien.

  • 25 November 2008 - 06:09

    Rica En Ans:

    Wauw wat een Godgeschenk.
    Het mooiste kindje van Peru maar dat had ik al voorspeld, wat wil je ook anders met zo`n mooie Moeder en Vader.
    Marielle je hebt er hard voor gewerkt samen met Ot en Oma Marleen maar zie hier het resultaat dat mag er zeker zijn.
    Nogmaals jullie allen ook de familie van Ot van Harte Gefeliciteerd met jullie mooie dochter Amber.

    Groetjes en een Dikke Knuffel die jullie helemaal verdient hebben van Rica, Ans en een trOts pOOtje van Luca.

  • 25 November 2008 - 08:32

    Ker:

    Wat geweldig, de tranen rollen over mijn wangen.
    Allemaal van harte gefeliciteerd.
    Een baby om trots op te zijn. Ot, nu heb je je dochter(en wat voor een).
    Marlene open maar snel die rekening want ik wil ze alledrie ook snel zien.
    Wat hebben jullie weer meeslepend geschreven, het is ook geweldig.
    Tot snel, Ker

  • 25 November 2008 - 10:01

    Anke:

    Hallo lieve marielle, ot en amber,
    wat een geweldig meisje!! Ben echt zo trots op je hoe je het allemaal weer voor elkaar hebt gespeeld. Vind het super dat we ook wat foto's kunnen zien en verwacht er nog veel meer!!! :-) Vind het helemaal geweldig en vind het ongelooflijk jammer dat ik er niet bij ben geweest. Zal idd wat geld overmaken als ik maar eerst een baan vind, want deze toos werkeloos heeft nog niks... Dus genoeg vrije tijd voor mij om weg te dromen bij dit gelukkige tafereeltje!!
    Besote y mil abrazos,
    Anke

  • 25 November 2008 - 12:15

    Jan Vivianne En Kyra:

    Hoi Mama en Papa

    Proficiat met deze mooie meid met een prachtige naam....jullie zullen vast een heel gelukkig gezinnetje worden met z'n drietjes.

    Oma en Opa ook voor jullie gefeliciteerd met deze wolk van een kleindochter, geniet nog maar van haar en als jullie terug zijn open maar snel die rekening zodat wij ook kunnen sponsoren.

    Groetjes van een blije Jan Vivianne en Kyra LEmmens

  • 25 November 2008 - 12:32

    Gerda:

    hey lieverds, gefeliciteerd met jullie prachtige wondertje!
    tot snel
    dikke zoen!

  • 25 November 2008 - 13:49

    Anita Theunissen:

    Proficiat Mariëlle en Ot met jullie kleine meid.En nu maar fijn genieten van het kleine wonder.Trouwens een mooi verslag van de oma, het lijkt of je in de kamer ernaast staat tijdens de bevalling ipv achter de computer in Nederland. Proficiat iedereen.

  • 25 November 2008 - 15:48

    Martine:

    Nogmaals van harte gefeliciteerd!! Heel gaaf om zo het hele verhaal te lezen, heel mooi opgeschreven! Volgens mij was je wel echt in goede handen in Ana Stahl, helemaal met je moeder en Ot aan je zijde. Je hebt het echt super gedaan! En wat is ze mooi zeg!
    Heel veel geluk samen!

    Martine en Martijn

  • 25 November 2008 - 16:44

    Wendy Pepels:

    Gefeliciteerd met de nieuwe wereldburger!! Wij wensen jullie heel veel geluk samen. Geniet ervan.
    Groetjes Wendy,Frank,Kenny & Nathan.

  • 25 November 2008 - 18:13

    Ber En Ria Konings:

    Lieve, lieve, allemaal,

    Wat geweldig een dochter en een kleindochter. Een moment om te koesteren. Blij te horen dat alles ondanks dat het erg lang duurde toch is goed gegaan, Allemaal van ganser harte gefeliciteerd en heel veel geluk en ook plezier met jullie dochter en kleindochter. Lieve Marlene en Roel we zijn benieuwd naar alle foto's en alle verhalen. tot 9 december. Heel veel liefs en brassa's voor jullie allen. Amber is een prachtige naam. Ber en Ria.

  • 25 November 2008 - 18:46

    Igor En Bettine:

    Beste Marielle, Ot en opa en oma,

    Van harte proficiat met jullie dochter! Wat een schatje. Zo te lezen was het een hele klus om haar op de wereld te zetten. Ik kan me er door Naud iets bij voorstellen. Geniet en rust ook goed uit zou ik zeggen...

    Veel groetjes Igor, Bettine en Naud

  • 25 November 2008 - 20:30

    Renske:

    Fantastisch nieuws!!!!!
    Van harte gefeliciteerd Marielle en Ot, en grootouders natuurlijk!! Wat ziet ze er schattig uit! Heeel veel geluk en liefs! Abrazo y besos, Renske.

  • 25 November 2008 - 21:23

    Erik:

    Hey Marielle,

    Super nieuws!!! Gefeliciteerd met de kleine en veel succes de komende tijd. Het is in ieder geval een fantastisch idee om allemaal iets bij te leggen om je naar NL te laten vliegen. Kunnen we jullie live bewonderen.

    Erik

    PS: we kunnen natuurlijk ook allemaal naar Peru vliegen.

  • 26 November 2008 - 11:01

    Floor:

    WOOOW marielle en Ot!! Heel erg gefeliciteerd met jullie mooie meisje! Wat geweldig zeg. En wat heb je dat allemaal knap gedaan. Rust maar lekker uit, geniet nog van je mams haar aanwezigheid en natuurlijk je dochter!
    Liefs voor alle 3 en Opa en Oma! kus, Floor

  • 26 November 2008 - 11:57

    Imke:

    Wat een geweldig, mooi en bijzonder nieuws!! Marielle en Ot, en natuurlijk Opa en Oma, gefeliciteerd met de kleine Amber!!
    Heel veel geluk en geniet ervan samen!
    Liefs van Imke

  • 26 November 2008 - 13:28

    John En Yvonne En :

    Lieve Marielle papa Ot en grootouders proficiat met jullie mooie dochter en kleindochter Amber .We wensen jullie en Amber heel veel geluk samen. Heel veel groetjes van John Yvonne Bonnie Gina en Laura

  • 26 November 2008 - 14:09

    Jo En Annelies:


    Hartelijk Gefeliciteerd met de geboorte van jullie dochter. Heel veel geluk samen en geniet van dit kleine wonder.

  • 26 November 2008 - 15:20

    Rob :

    Was je zwanger dan? :o

  • 26 November 2008 - 15:32

    Fabian:

    Proficiat met jullie beeldschone prinsesje ik ben zo blij voor jullie.En je weet ik ben nog vrijgezel dus als ze een perfecte man zoekt weet je me te vinden hahahahaha.Veel geluk en liefde jullie saampjes en tot gauw.

  • 26 November 2008 - 18:37

    Dien En Piet:

    Lieve Marielle en Ott,
    gefeliciteerd met jullie dochtertje Amber.We wensen jullie heel veel geluk en een fijne toekomst samen.

    Groetjes, Dien, Piet en Trixie

  • 26 November 2008 - 20:03

    Marieke:

    Hartelijk gefeliciteerd met jullie dochter, kleindochter en nichtje!

    Geniet er ontzettend van, want de tijd vliegt nu nog meer voorbij!

    Liefs Marieke

  • 27 November 2008 - 18:19

    Evelien En Theo:

    tranen van ontroering,alsof ik er ook bij was,proficiat marielle en ot en natuurlijk opa roel en oma marleen en de hele familie,geniet van elkaar,heel veel geluk en plezier met dit mooie meisje,kan niet wachten om haar voor de echt te zien
    heel veel warme knuffels voor jullie allemaal en een klapzoentje voor amber.
    Theo en Evelien
    En natuurlijk van kim en Tom en polly en baby nog in buik

  • 27 November 2008 - 20:01

    Anna:

    hola marielle, ot y Amber!

    Wat geweldig nieuws! dus tóch een meisje! Ot, je hebt je gelijk! ;-). Stiekem willen we natuurlijk allemaal daar zijn om haar te zien, maar dat komt ongetwijfeld snel!
    Lieve Marielle, want klinkt je bevalling zwaar maar wat fijn dat het allemaal goed gekomen is!

    Geniet ervan met zijn allen (ook de opa's en oma's natuurlijk!)
    Heel veel liefs,

    Anna

    p.s. Wát een mooie naam! ;-) Marielle, het zal met je moederskills vast goed komen!

  • 30 November 2008 - 15:17

    Elly, Peter En Shaun:

    Hallo Marielle en Ot,

    Proficiat met jullie dochter Amber.

    Groetjes van Peter , Elly , Shaun en hondje Beau

  • 07 Juli 2009 - 21:06

    Iris:

    Hallo!

    Ik weet niet of je nog weet wie ik ben. Maar ik ben op dezelfde dag als jou jarig. Misschien dat dat helpt. Ik ben Iris Weststrate van basischool windekind haha.
    Groetjes

  • 05 Juni 2023 - 10:45

    Milan En Raf:


  • 05 Juni 2023 - 10:45

    Milan En Raf:


  • 05 Juni 2023 - 10:47

    Milan Coenen:


  • 05 Juni 2023 - 10:50

    Joep En Thijs:

    lástima que ella falló

  • 05 Juni 2023 - 11:04

    Stijn:

    ik weet waar je huis woont


  • 05 Juni 2023 - 11:10

    Ruben Heugen:

    perdió la virginidad a los 2 años

  • 05 Juni 2023 - 11:10

    Ruben Heugen:


  • 05 Juni 2023 - 11:11

    Xavier Claus:

    perdió la virginidad a los 2 años

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marielle

Hallo allemaal, Hier het eerste begin van mijn site. Ik vertrek 31 juli voor een jaar naar Peru om daar vrijwilligerswerk te gaan doen en te gaan reizen. Nu is het nog allemaal vaag en ik moet nog 1000 dingen regelen.Maar beetje bij beetje komt het allemaal. Hier ook even een link naar de site van het weeshuis: www.kinderhuisarcoiris.nl groetjes Marielle

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 1130
Totaal aantal bezoekers 218655

Voorgaande reizen:

31 Juli 2006 - 01 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: