Het onderwijsproject deel 8 - Reisverslag uit Iquitos, Peru van Marielle Pepels - WaarBenJij.nu Het onderwijsproject deel 8 - Reisverslag uit Iquitos, Peru van Marielle Pepels - WaarBenJij.nu

Het onderwijsproject deel 8

Door: Mariëlle

Blijf op de hoogte en volg Marielle

06 Oktober 2008 | Peru, Iquitos

Al heel lang heb ik niets meer geschreven over het onderwijsproject. En dat wil natuurlijk niet zeggen dat er niets meer gebeurd is. Ondertussen zijn we weer een heel eind verder.
Na de laatste keer dat ik schreef, hebben een maandje pauze gehad met het helpen op school. Meer uit practische redenen, want ik was op vakantie en we hadden even maar één vrijwilliger. Dan kun je niet vier klassen gaan begeleiden op school. Maar onze docenten zijn hier doorgegaan. Want dat vonden ze beter voor de kinderen. Dat vond ik wel heel super van ze.
Na mijn vakantie merkte ik wel dat we er een maand niet waren geweest. Zowel hier als op school. Er moesten weer veel regels teruggepakt worden en sommige dingen liepen even niet meer zo lekker. Maar met vier nieuwe vrijwilligers gaat dat terugpakken best goed. Nog steeds stapje voor stapje en nog steeds met ups en downs, maar er blijft vooruitgang. Vooral de kinderen gaan goed vooruit. Tenminste de kinderen die hier komen. Vooral de juffen van de eerste klas zijn zeer tevreden over hun kinderen. Er zijn in die klassen maar een paar kinderen die misschien gaan doubleren.
Voor de juffen van de tweede klas, is het allemaal een stuk moeilijker. Hun lijst met kinderen die eventueel gaan doubleren is veel groter. Daar is het ook zo veel moeilijker om alles weer terug te pakken en de kinderen op 1 niveau te krijgen. Dat kost heel veel (soms te veel) energie. Vandaar dat wij hebben besloten dat we naar de toekomst toe, alleen nog maar gaan instromen in eerste klassen en met die kinderen door gaan stromen naar de tweede klas. Dat voorkomt een heleboel frustratie.
Het goede bij de docenten vind ik nu, dat ze veel gerichter kijken naar de kinderen. Ze hebben een veel beter beeld van welke kinderen mee kunnen en waar de problemen liggen. En ze doen er nu ook iets mee. Eerst lieten ze het maar gewoon lopen. Probleem van de volgende docent. Terwijl ze nu vechten om die kinderen hier te krijgen voor extra begeleiding en veel duidelijker met de ouders praten. Ze knokken harder voor deze kinderen. Maar daardoor frustreren ze zich soms ook sneller, omdat je gewoon niet alle ouders en kinderen bereikt. Maar over het algemeen zien de docenten de verschillen en merken ze hoe prettig het is om in een klas te werken, waar er meer duidelijkheid heerst en meer eenheid qua niveau. Dus we vechten gewoon door, die laatste twee maanden. Om het beste in de kinderen naar boven te halen.

Ook met onze ideeën voor de toekomst staat het niet stil. Ondanks dat Yol en ik soms behoorlijk gefrustreerd kunnen raken door het tempo van alle ontwikkelingen (vooral het tempo van afspraken krijgen met mensen ligt vele malen lager dan wij zouden willen) en we nog ontzettend veel onbeantwoorde vragen hebben, merken we dat de ideeën voor de toekomst steeds meer vorm krijgen. Vooral 2009 (ons tweede pilotjaar) krijgt steeds meer vorm. Denk dat dat jaar (net als dit jaar) een jaar van heel veel uitproberen, leren, antwoorden krijgen en nieuwe betere ideeën krijgen gaat worden.
We zijn het er in elk geval over eens dat er gewerkt moet worden aan het instructies geven van de docenten. Nu gebeurd dat nauwelijks en als het al gebeurd, krijgen de kinderen er weinig van mee. Wij willen dat de docenten (nu ze meer controle over hun klassen krijgen) echt les gaan geven. Dingen uitleggen op motiverende manieren. Dus met veel interactie, plaatjes en voordoen en nadoen.
Daardoor hopen we (willen we!) dat het onderwijs meer naar school getrokken wordt en minder bij de ouders komt te liggen. Want dat is toch wel het grote probleem hier. De docent sschrijft de instructie wel op het bord, maar thuis moeten de ouders (en wij dus ook) er maar voor zorgen dat het kind weet waar het over gaat en en gaat beheersen. En dat terwijl de ouders hier niet voor geleerd hebben. Bijna alle alle ouders die hier op gesprek komen om hun kind hier te plaatsen, geven aan hoe moeilijk ze het vinden om hun kind te helpen. Een gedeelte van de ouders is analfabeet, anderen zitten met meer kinderen in hun die aandacht vragen en er zijn natuurlijk ook ouders die moeten werken om brood op de plank te krijgen. En daarbij zijn al deze ouders natuurlijk ook geen leraren. Dus als ze hun kind al kunnen helpen, weten ze vaak toch niet hoe ze het moeten aanpakken. Veel ouders zijn daarom dus ook erg blij ermee dat hun kind hier terecht kan om geholpen te worden. En het feit dat ze gehoord worden is voor velen ook al lekker.
Volgend jaar willen we ook dat de begeleiding van deze kinderen niet alleen hier komt te liggen, maar voor een deel ook op school. Er komt dan twee keer per week een uur remedial teaching bij de docenten terecht. Het laatste uur wordt er dan gewisseld op school. Alle goede leerlingen bij 1 docent en de zwakkeren in een kleinere groep bij de andere docent. Natuurlijk werkt het programma op Arco Iris in middag perfect, maar we willen net toe naar een school die niet haar hele leven lang, onze begeleiding nodig heeft. Op een gegeven moment moeten ze zelf dingen gaan oppakken. Wij bieden het aan, begeleiden ze ermee, zij oefenen het in en daarna laten we ze (onder een klein toeziend oog) weer los. Anders blijf je altijd op één school hangen en we willen er net naar toe om meer scholen te gaan begeleiden.
Daarom zijn we nu hard aan het werk om alles oficieel te krijgen, zodat we kunnen gaan samenwerken met alle oficiele instanties. Dus werkplannen schrijven, oficiële verslagen, evaluaties, etc.
En waarschijnlijk zullen we onze plannen nog 1000 keer (moeten) omgooien, maar beetje bij beetje krijgen we toch al onze antwoorden wel bij elkaar.

Hou jullie op de hoogte, al zal het op het gebied van het onderwijsproject voorlopig even een beetje stil liggen. Nog maar drie weken en dan ga ik al met zwangerschapverlof. Maar beloof jullie....volgend jaar vervolgd..

Liefs Yelke

  • 06 Oktober 2008 - 22:59

    Anke:

    Keep it up! Ben hardstikke trots op jullie en iedereen weet dat het met deze kinderen helemaal goed gaat komen dankzij de hulp die jullie geven. Wou dak af en toe mee kon helpen, maar ben in gedachten bij jullie. Doe de groetjes aan mijn minnaar en cunada ;-) En natuurlijk aan de kids en de vrijwilligers.
    Besote, Anke

  • 07 Oktober 2008 - 07:08

    Mam:

    Beetje bij beetje gaat het jullie lukken. Geweldig dat de ouders zich melden en eerlijk tegenover jullie aangeven, dat ze hun kinderen niet kunnen helpen ( dus wel willen ).Ik denk zelf ook dat meerdere kleine stappen meer effect hebben dan een grote. Als ik het zo lees dan zie ik ook dat jullie nog steeds ideeën hebben, om nog meer te bereiken bij een nog grotere groep. Succes ermee. Over 2 weken en 3 dagen ben ik in Iquitos en kan meemaken hoe het daar nu is. Ik verheug me erop om jullie weer te zien. Maar vooral om jou te zien, in alle schoonheid van je zwangerschap. Knuffel, ook voor Ot, mam

  • 07 Oktober 2008 - 07:09

    Mam:

    Beetje bij beetje gaat het jullie lukken. Geweldig dat de ouders zich melden en eerlijk tegenover jullie aangeven, dat ze hun kinderen niet kunnen helpen ( dus wel willen ).Ik denk zelf ook dat meerdere kleine stappen meer effect hebben dan een grote. Als ik het zo lees dan zie ik ook dat jullie nog steeds ideeën hebben, om nog meer te bereiken bij een nog grotere groep. Succes ermee. Over 2 weken en 3 dagen ben ik in Iquitos en kan meemaken hoe het daar nu is. Ik verheug me erop om jullie weer te zien. Maar vooral om jou te zien, in alle schoonheid van je zwangerschap. Knuffel, ook voor Ot, mam

  • 08 Oktober 2008 - 12:30

    Pien:

    Yel, ik vind het geweldig dat iedereen hier ondanks alles wat er al is bereikt met zoveel energie en enthousiasme naar verbetering streeft. R-E-S-P-E-C-T! Dikke zoen, van Pien.

  • 08 Oktober 2008 - 20:32

    Yvonne:

    hoi marielle, ik vind het echt zo leuk om jouw verhalen bij te houden en mee te krijgen hoe het nu op arco iris, met de kinderen en op de school gaat. Geeft me wel het gevoel af en toe weer een beetje terug te zijn. Wie weet volgend jaar weer een bezoekje.
    groeten aan iedereen, yvonne

  • 13 Oktober 2008 - 17:20

    Maartje:

    Oww, wat een herkenbaarheid! En wat zou ik graag nog eens een kijkje willen nemen in de klas van Nelly! Blijf zoeken en blijf vooral antwoorden vinden die je weer een stapje verder helpen naar vooruitgang..! Heel veel succes met de nieuwe plannen voor volgend jaar! You can do it!
    Veel liefs en een dikke knuffel voor alle lieverds daar!
    Maartje

  • 19 Oktober 2008 - 16:35

    Ineke:

    Toch geweldig,als je terug kijkt, wat je al wel bereikt hebt!En ik wens jullie veel geduld, flexibiliteit en succes toe met jullie verdere plannen. Klainkt heel goed. En een hele fijne voorbereidingstijd toegewenst voor jou en Yol. groetjes,Ineke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marielle

Hallo allemaal, Hier het eerste begin van mijn site. Ik vertrek 31 juli voor een jaar naar Peru om daar vrijwilligerswerk te gaan doen en te gaan reizen. Nu is het nog allemaal vaag en ik moet nog 1000 dingen regelen.Maar beetje bij beetje komt het allemaal. Hier ook even een link naar de site van het weeshuis: www.kinderhuisarcoiris.nl groetjes Marielle

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 137
Totaal aantal bezoekers 218672

Voorgaande reizen:

31 Juli 2006 - 01 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: