Het onderwijsproject deel vijf. - Reisverslag uit Iquitos, Peru van Marielle Pepels - WaarBenJij.nu Het onderwijsproject deel vijf. - Reisverslag uit Iquitos, Peru van Marielle Pepels - WaarBenJij.nu

Het onderwijsproject deel vijf.

Door: Mariëlle

Blijf op de hoogte en volg Marielle

29 April 2008 | Peru, Iquitos

Ja het heeft een tijdje op zich laten wachten, maar hier is hij dan weer.
Even een update van hoe het nu gaat.

We zijn nu nog steeds drie keer per week bezig op school. Dat gaat al heel veel beter moeten we zeggen. Ook omdat wij ons er op een gegeven moment toch maar tegenaan zijn gaan bemoeien, omdat Nelly het nog niet echt op zich nam.
Ondertussen weten de kinderen dat ze moeten gaan zitten met hun mond dicht en hand omhoog als wij onze handen in de lucht steken. Dat werkt steeds beter.
Ook hebben ze ondertussen vaste plaatsen en weten ze dat ze moeten blijven zitten en hun hand moeten opsteken als ze iets willen vragen. Ook ons beloningssysteem met bloemetjes en op het eind van de week stickers werkt perfect.
Ook hebben we bij taal nu twee groepen gemaakt. Eén groepje van zo´n 15 kinderen die nu werken in begin (en dus echt begin) eerste klas boekjes. Het niveau en zelfvertrouwen van deze kinderen is echt schrikbarend. Het merendeel van deze kinderen heeft begin eerste klas niveau met alles. Maar met deze boekjes waren net deze kinderen het rustigste van de hele klas. Ze lopen niet meer rond en kunnen de stof aan die ze krijgen.
De andere groep hebben we een aantal niveau lager gezet en ook dit werkt beter.
Ook de spelletjes en het lekker bewegen met deze kinderen werkt om ze wat rustiger te krijgen. Het is echt super om het verschil op school te zien en ook om via Nelly terug te horen dat zij sommige dingen nu zelf ook inzet in haar klas en dat er kinderen zijn, die zelf hun hand opsteken als ze vinden dat het te onrustig is.

Verder hebben we met de ouders van de zwakste kinderen gepraat om te kijken of ze kunnen instromen op Arco Iris voor extra begeleiding. De dag van de afspraak kwamen er maar drie ouders opdagen. Het aantal viel tegen, maar gelukkig was hun enthousiasme over het project groot. Alle drie de kinderen werden meteen ingeschreven. Beter met iets beginnen dan met niets, toch? Groot was onze verbazing dus vrijdag. Toen stonden er opeens wel heel veel ouders. Nelly had in haar ouderavond iets over ons verteld. Er kwamen zelf ouders van kinderen die wij niet hadden uitgenodigd, die we dus jammer genoeg moesten teleurstellen. Wel fijn om de betrokkenheid van de ouders te proeven. Ze willen het beste voor hun kinderen, maar weten soms ook niet hoe. Vooral ook ouders die zelf niet kunnen lezen of schrijven, zijn geholpen bij dit programma.
Gister was dan de grote dag van onze eerste kinderen van buiten. Op school kwamen de meesten al heel blij vertellen dat ze die middag zouden komen. En ze waren er. Alle negen de kinderen met ouders en broertjes/zusjes (die ook wel wilden blijven!) waren op tijd, hadden hun 5 sol bij zich en hadden er zin in. Nu maar hopen dat dat zo blijft en dat we ook deze kinderen een beetje vooruit kunnen helpen.

Voor mij werkt deze manier van werken perfect. Je begeleid de docenten op twee totaal verschillende gebieden. Op school vooral met het organiseren van hun klas. Het aanbieden van regels en manieren om je lessen beter te laten lopen.
Op Arco Iris werken ze met kleine groepjes en zijn ze vooral bezig met het leren kijken naar de individuele niveaus van de kinderen en met het zoeken naar manieren om elk kind goed te kunnen helpen. Het gebruiken van materialen als computers, flitskaartjes, rekenrekjes, blokjes, etc.
Twee vliegen in één klap dus. De docenten leren bij en de kinderen krijgen veel extra begeleiding.

Nu gaan we aan de slag met de volgende stap. Vorige week zijn we na een zeer kort gesprek met de directrice (die trouwens wel erg negatief was over deze docenten, want er was zo weinig orde in hun lessen????), voorgesteld aan twee van de nieuwe docenten van Melvin Jones. De derde was jammer genoeg ziek. We hebben kort verteld wat we doen en morgen komen ze hier langs om eens goed met elkaar om de tafel te gaan zitten over het hoe en wat van ons programma.
Ik hoop dat ze interesse hebben. Als dat zo is dan wil ik maandag al met een cursus van twee weken met ze beginnen.
Dan kunnen we na die twee weken gaan instromen in hun klassen om daar te helpen met het aanbrengen van structuur in de lessen. (Kijk daar zijn we dus voor!!) En uiteindelijk is het de bedoeling dat er ook kinderen van die klassen naar ons toe komen voor extra hulp.
Laten we hopen dat het deze keer allemaal wat soepeler gaat lopen.

Maar ach........hoe dan ook we komen er wel en zijn denk ik goed bezig!!

Liefs Marielle

• 29 April 2008 - 19:07

Ineke:

Hoi Mariëlle,boeiend om jullie proces te mogen volgen.Succes ermee en groetjes.Ineke

• 29 April 2008 - 23:39

Anke:

Hi Yel!!!!!

Klinkt echt goed! Had er wel bij willen zijn toen de kids voor het eerst kwamen hoor, maar ja je kan niet alles hebben ;-)
    Mis jullie allemaal wel hoor, maar het reizen is toch ook wel leuk, voel me af en toe net een echte reisleidster en moet zeggen "ik doe het niet slecht". Hebben elke keer leuke hostel, net iets luxer dan ik alleen zou hebben, maar geniet 100%.
    Kreeg net een smsje van martha, is echt een droppie hoor.
    Nou meid, suc6 met alles, hou vol haha. Weet dat ik aan jullie denk, en doe iedereen maar een dikke kus geven (Ot een lekkere tongzoen :-)

Beso y abrazo,
    Anke

• 30 April 2008 - 05:47

Ker:

Hallo Marielle,

Jullie doen goed werk daar. Dat moet toch een heerlijk gevoel zijn als je zoveel bereikt met dit project en in korte tijd zoveel enthousiasme en inzet van de kinderen en ouders ziet.
    Ik blijf je volgen.
    Volgende week ga ik voor 17 dagen met Nicole naar Spanje. We verheugen ons hierop.

Groetjes van Ker

• 30 April 2008 - 06:53

Nicole:

hoi marielle,
    nog hartelijk gefeliciteerd met je zwangerschap.
    XXXXXXXXXXXXXX Nicole

• 30 April 2008 - 19:22

Yvonne:

hoi marielle,

als eerste gefeliciteerd met jullie zwangerschap! En alvast succes met de warmte in Iquitos.... Ik vind het echt super leuk om af en toe nog te lezen hoe het met alle kinderen gaat. Zou zo weer langs willen komen, maar dat gaat dit jaar niet lukken.
    Groetjes aan de yol, patty, de tias en de trabajadores en bovenal natuurlijk de kids

ciao Yvonne

• 01 Mei 2008 - 14:47

Martine:

He Marielle, echt geweldig wat jullie daar allemaal doen. Super dat je gewoon doorgaat en er vertrouwen in blijft houden en dat het dan ook allemaal best goed komt. Jullie kunnen echt iets betekenen zo!
    Groeten, Martine